Gott tryck på populär lantbruksmässa

Nästan 22 000 besökare på fyra intensiva dagar räknades in på Sveriges största lantbruksmässa, Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. Tävlingar, djuruppvisningar, spännande föredrag, och nya maskiner lockade storpublik till de välfyllda lätt gödseldoftande mässhallarna i Jönköping.

-Vi är väldigt nöjda. Det har varit fyra väldigt positiva dagar, glad och positiv stämning på mässan, och det bådar gott, för det märks att det finns en framtidstro i branschen, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Lantbruk Djur & Inomgård.

De runt 350 utställarna märkte också det positiva trycket i montrarna.

-Det är ju lite så i den här branschen att man tittar på saker på en mässa och så åker man hem med idéer och tankar och så kommer investeringen sedan. Vi får ofta samtal som börjar så, att de sett något på Elmia, säger Lars-Erik Hansson, som säljer och produktutvecklar häst- och nötinredning på Hammars Verkstad AB, familjeföretaget från Lustebo utanför Grycksbo. De har sålt stallinredningar sedan 1945 och tillhör veteranerna på Elmias lantbruksmässor.

En annan trogen gäst är landsbygdsminister Eskil Erlandsson, som kom till mässan både för att dela ut priserna Årets Djurskötare och Årets Ungdomsdiplom, delta i en het politisk lantbruksdebatt och inte minst för att få gå runt lite privat och titta på nyheter.

-Jag har varit på Elmias lantbruksmässor sedan jag var liten med min pappa, och det är fortfarande lika stort för mig att komma hit och titta på de stora djuren, nya maskiner och alla andra nyheter i branschen. Det är också här som jag får mycket av mina idéer och tankar för politiken, genom att jag träffar och talar med vänner och folk i branschen. Det är viktigt för mig att få den informationen, avslöjade Eskil Erlandsson.

En av många nyheter på den högteknologiska sidan stod det danska företaget GEA Farm Technologies för. Det helautomatiska slutna juvertvättssystemet ApolloMilkSystem och CowView, ett övervakningssystem via GPS som gör det möjligt att via en server hålla koll på hela sin kobesättning med hjälp av bara en smartphone dygnet runt, var några av nyheterna som lanserades för svensk marknad på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård och lockade många av mässbesökarna.

-Det är många som är intresserade och har frågat om de här sakerna nu på mässan och det är mycket viktigt att vara här och visa upp dem, sade Henning Deharde, sales manager på GEA Farm Technologies.

På lördagen avgjordes också flera prestigefyllda tävlingar i de stora djurhallarna inför stor publik vid visningsringar och framför olika scener, bland annat fårklippnings-SM, Köttrasernas Best In Show och Finalvisning mjölkras Champion.

Mer information om priser och tävlingsresultat hittas på http://www.elmia.se/sv/lantbrukinomgard/

För mer information om Elmia Lantbruk Djur & Inomgård kontakta produktchef Maria Lindsäth, tel: 036-15 22 28

Projektnamn:
Elmia Lantbruk Djur & Inomgård