Gröna näringar viktig bas för länets utveckling

Lantbruket är en vinnare både som arbetsplats och som samhällsaktör i Jönköpings län. Totalt har 12 500 länsbor i dag sin direkta sysselsättning inom de gröna näringarna - 7,4 procent av länets totala antal arbetstillfällen finns där. Och Elmia Lantbruk Djur & Inomgård 2013, landets största lantbruksmässa, laddar för en rekordmässa som den viktigaste mötesplatsen för branschens alla aktörer.

-Mässan är öppen för både fackfolk och allmänhet och vi räknar med drygt 20 000 besökare, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Lantbruk Djur & Inomgård.

Få branscher sitter i centrum för samhällsutveckling på ett sådant sätt som lantbruket. Lantbrukare är mångsysslare och svenska lantbruk köper in många tjänster och varor från andra sektorer. De utgör därmed stommen för en rad insats- och förädlingsled. Förutom direkt påverkan på samhälle och miljö har även den indirekta påverkan blivit allt större. En minskad efterfrågan på svenska jordbruksprodukter påverkar många branscher och får betydande konsekvenser för den totala samhällsekonomin. En ökad efterfrågan på jordbruksprodukter medför å andra sidan stora positiva effekter på den svenska ekonomin.

Beräkningar visar att varje satsad krona i jordbrukssektorn ger samhället i stort mer tillbaka än samma satsning i andra branscher, både med hänsyn till ekonomisk avkastning och nya arbetstillfällen*. Det beror på att en stor del av insatsvarorna i jordbruksproduktionen är svenska, vilket gör det extra viktigt att bevara och stärka de gröna näringarna och att se till att förutsättningarna är goda för fortsatt utveckling.

Ett konkret exempel på lantbrukets viktiga roll i Jönköpings län med sin långa tradition som lantbrukslän är att en ökad efterfrågan på lokal mjölk skulle påverka den totala produktionen i Jönköping mer än en motsvarande efterfrågeökning på någon annan produktgrupp, med undantag för trä och trävaror. Jord- och skogsbruk bidrar därmed i allra högsta grad till länets totala produktion, sysselsättning och ekonomi och även till att uppnå regeringens uppsatta miljömål.

Elmia Lantbruk Djur & Inomgård i Jönköping är ett viktigt forum för branschens vidareutveckling. Mässan är landets största lantbruksmässa och en viktig mötesplats för såväl branschens aktörer som för Jönköping som lantbrukslän. Trycket inför årets upplaga, den 39:e i ordningen, är rekordhögt med hela 345 utställare och en monteryta på totalt 16 500 kvm.

-I år står djurens hälsa och lantbrukets ekonomi i fokus på mässan. Det blir seminarier, demonstrationer och aktiviteter inom djurvälfärd, säker djurhantering och nya affärsmöjligheter, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Lantbruk.

För LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, är Lantbruksmässan också en viktig del i arbetet med att bredda medvetandet om kraften i de gröna näringarna.

-Jag vill uppmana alla att ta tillfället i akt och bekanta sig närmare med allt som hör lantbruksnäringen till. Vad passar väl bättre än att göra det här, mitt i lantbrukslänet Jönköping, säger Anna Werbitsch, pressansvarig på LRF.

För mer information om Elmia Lantbruk Djur & Inomgård kontakta produktchef Maria Lindsäth, tel: 036-15 22 28

För mer information om Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) kontakta pressansvarig Anna Werbitsch, 036-34 62 10

*Beräkningar gjorda av Nordregio, på uppdrag av LRF

Fakta Elmia Lantbruk
Elmia Lantbruk är en fackmässa för lantbruksbranschen. Mässan arrangerades för första gången 1961 och 2013 blir det den 39:e mässan på Elmia i Jönköping, denna gång med inriktning Djur & Inomgård. Datum för arrangemanget är 23–26 oktober 2013.

Projektnamn:
Elmia Lantbruk Djur & Inomgård