Nio företag gör upp om Elmia Lantbruk Innovation Award

Report this content

Idag offentliggjordes nomineringarna till Elmia Lantbruk Innovation Award, ett nytt pris som delas ut till uppfinningsrika företag inom lantbrukssektorn.
   – Sänkt energiförbrukning, ökad djurkomfort och större användarvänlighet är utmärkande för de produkter som kvalificerat sig, säger Maria Lindsäth, projektledare för Elmia Lantbruk.

Elmia Lantbruk Innovation Award är ett nyinstiftat pris som Elmia Lantbruk står bakom. Syftet med priset är att lyfta fram produkter som kan bidra till att utveckla det svenska lantbruket. Intresset från branschen har varit stort och idag offentliggjordes de produkter som nominerats.
   – Vi har lagt särskild vikt vid att produkterna ska bidra till att utveckla det svenska lantbruket. Nu har vi flera nomineringar där samtliga står för innovationer som vi tycker är värda att uppmärksammas, kommenterar Maria Lindsäth från Elmia som också är juryns ordförande.

De nominerade företagen är:
AB Akronmaskiner – Kontinuerlig spannmålstork med återvinning och Radiclean aktiv dammavskiljning
Cow Welfare A/S – Flexible Green Feeding
DeLaval Sales AB – Kontrollsystem för ladugårdsmiljö BSC
Harsø Maskiner A/S – Jetmixer
Lely Scandinavia A/S – Lely Vector
Secco International – Maximus Elite
Skov A/S – Dynamic MultiStep
TKS Agri A/S – Knivtrumma för rundbalsfräs
Viktor Våg – WIM Precision

Vinnaren av Elmia Lantbruk Innovation Award kommer att presenteras den 12 april.

Fakta Elmia Lantbruk Innovation Award

Elmia Lantbruk Innovation ersätter de tidigare priserna som Elmia Lantbruk stått bakom, Årets Nyhet och Årets Arbetsmiljöprodukt. En (1) vinnare koras och priset delas ut varje år, även de år som Elmia inte arrangerar någon traditionell lantbruksmässa. Fredagen den 12 april presenteras den vinnande produkten vid en pressträff i Stockholm.

Juryn består av: Per Emgardsson, Tidningen Land Lantbruk; Ann-Christine Olsson, Tidningarna Husdjur & Nötkött; Mikael Gilbertsson, JTI; Anders Danielsson, LRF; Charlotte Önnerstedt, lantbrukare samt juryns ordförande Maria Lindsäth, Elmia.

Nomineringar Elmia Lantbruk Innovation Award

Företag: Cow Welfare A/S
Produkt: Flexible Green Feeding

Om produkten: Frontgrind där stolparna vid foderbordet kan följa kornas rörelse och vika sig 30 grader in över foderbordet. Det gör att korna når längre in över foderbordet och de kan lättare komma åt allt foder. Grinden underlättar också lantbrukarens arbete eftersom han eller hon inte behöver kratta fram foder.

Motivering: Grinden ökar välfärden för djuren och ger lantbrukaren en arbetsbesparing.

Företag: Viktor Våg
Produkt: WIM Precision

Om produkten: En ny fordonsvåg som med hjälp av unik teknik kan väga laster i högre hastigheter än tidigare (20 km/h) – men ändå med högsta noggrannhet. De högre hastigheterna leder till minskad tomgångskörning och bränsleförbrukning. Vågen har också utrustats med nya lastceller vilket gör den tålig mot åska.

Motivering: Vågen leder till minskad miljöpåverkan och gör lantbrukarens arbetsdag mer effektiv.

Företag: Lely Scandinavia A/S
Produkt: Lely Vector

Om produkten: Lely Vector är en helautomatisk utfodringsrobot som både hämtar råvaror, blandar fodret och kör ut efter kornas behov. Lely Vector rymmer även en unik funktion där den föser/puttar fram fodret in till fodergrinden. Det gör att korna kommer åt allt foder och lantbrukaren behöver inte själv gå och fösa fodret. Vid puttningen läser roboten även av foderhöjden och vet vad som ska blandas och till vilken grupp.

Motivering: Roboten optimerar utfodringen och gör att lantbrukaren sparar både tid och pengar. Ett effektivt verktyg för en modern ladugård.

Företag: AB Akronmaskiner
Produkt: Kontinuerlig spannmålstork med återvinning och Radiclean aktiv dammavskiljning

Om produkten: En tork med dammavskiljnings-fläkt inne i själva torken, vilket gör att luften renas från damm innan den återförs. Fördelen med detta är att uppvärmningen kan ske med varmvattenbatteri eller gas/gasol, luften blir renare och innehåller mindre mängd damm och det uppstår heller inga zoner med extremt het luft i torken (minskad brandrisk). Dessutom kan torken gå i kontinuerlig drift, vilket ger en jämnare torkning och mer stabil process.

Motivering: Spannmålstorken bibehåller effektivitet och kapaciteten genom hela processen vilket gör att energiförbrukningen minskar, samtidigt som den gör det möjligt för lantbrukaren att använda flera olika uppvärmningskällor.

Företag: Harsø Maskiner A/S
Produkt: Jetmixer

Om produkten: Jetmixern är en flytgödselomrörare för stora brunnar. Tekniken påminner om den som driver katamaraner: Gödseln tas in via ett inlopp, accelereras upp med en propeller och sprutas sedan ut genom ett utlopp. Nyttan är att man får en effektiv omrörning och hög spolningseffekt.

Motivering: Jetmixern innehåller nyutvecklad teknik och ger lantbrukaren en effektivare omrörning i stora gödselbrunnar.

Företag: TKS Agri A/S
Produkt: Knivtrumma för rundbalefräs

Om produkten: En knivtrumma med löstagbara knivar. Här behövs inga skruvar och muttrar för att fästa knivarna utan de sitter fast av sin egen tyngd. Med hjälp av ett enkelt klubbslag får man sedan lös dem när det är dags att byta dem. Det gör det enklare och snabbare för lantbrukaren att byta knivar när det är dags för service.

Motivering: Knivtrumman representerar en enkel men smart tekniknyhet som underlättar och effektiviserar lantbrukarens vardag.

Företag: DeLaval Sales AB
Produkt: Kontrollsystem för ladugårdsmiljö BSC

Om produkten: DeLaval BSC är ett integrerat kontrollsystem för att hantera paneler, gardiner, fläktar, belysning ventilation och utgödsling i en ladugård där allt styrs från en enda enhet (istället för flera olika). Systemet gör det enklare för användaren att anpassa stallmiljön efter djurgruppers olika behov.

Motivering: BSC underlättar lantbrukarens vardag och minskar risken för felmanövrering, vilket kan leda till förbättrad komfort för djuren. Produkten gör dessutom att lantbrukaren sparar både arbetstid och kostnader.

Företag: Secco International
Produkt: Maximus Elite

Om produkten: En styrenhet för ventilationsutrustningar som gör det möjligt att enkelt styra, mäta och kontrollera luften i ladugården. Systemet kan manövreras från såväl iPads och smartphones. Programvaran har ett öppet gränssnitt vilket gör att man kan anpassa systemet till andra funktioner på gården såsom belysning, värme etcetera.

Motivering: Maximus Elite underlättar lantbrukarens vardag och minskar risken för felmanövrering, vilket kan leda till förbättrad komfort för djuren. Produkten gör dessutom att lantbrukaren sparar både arbetstid och kostnader.

Företag: Skov A/S
Produkt: Dynamic Multistep

Om produkten: En styrenhet och LPC-fläktar för djurstall som med hjälp av en flerstegs-teknik ger en energibesparing på 30–40 procent i förhållande till tidigare version. Dynamic Multistep gör dessutom att ljudnivån sänks i stallet.

Motivering: Dynamic Multistep ger lantbrukaren en betydande energibesparing utan att kvaliteteten eller förhållandena för djuren försämras.

Fakta Elmia Lantbruk

Elmia Lantbruk är en fackmässa för lantbruksbranschen. Mässan arrangerades för första gången 1961 och 2013 blir det den 39:e mässan på Elmia i Jönköping, denna gång med inriktning Djur & Inomgård. Datum för arrangemanget är 23–26 oktober 2013.

Projektnamn:
Elmia Lantbruk Djur & Inomgård