Snygga kor, snabba fårklipp, lantbrukets senaste nyheter och gott och nyttigt närproducerat

Den 23-26 oktober står djuren och lantbruket i fokus på Elmia. Då är det äntligen dags för Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. 300 kor, 400 får och ett antal hästar, ankor och andra lantbruksdjur är redo för att ta emot tusentals besökare från hela landet. Mässan bjuder på allt från nyttiga nyheter och kunskap om närproducerad mat till högklassiga djuruppvisningar, lärorika seminarier och heta politiska debatter. Här är ett urval av vad som händer:

Onsdag 23 oktober

10.45 Utdelning av priset Årets djurskötare och Årets ungdomsdiplom. Priset delas ut av landsbygdsminister Eskil Erlandsson på scenen i Hall B.

12.00 Presslunch i Presscentrat.

13.00 Debatt – Sveriges jordbrukspolitik efter valet 2014? Eskil Erlandsson, landsbygdsminister, Gustav Fridolin, språkrör Miljöpartiet, Matilda Ernkrans, S-ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet och Thomas Bertilsson, enhetschef Näringspolitik LRF, finns på scenen i Hall B.

Torsdag 24 oktober

9.00 - 11.00 Ungdomar och stress, Lantbrukarens riskfyllda vardag och Lär dig förebygga stress i vardagen. Tre föreläsningar om stresshantering och hur man skapar en bra och säker arbetsmiljö i lantbruket. Föreläsare: Anna Nygren, sömn- och stresspedagog och Lillian Lavesson, sjukgymnast och ergonom vid SLU. Möt också lantbrukare Göran Andersson, som förlorade sitt ben i en skördetröska och berättar om hur olyckan förändrade hans liv. Plats: Kongresshuset

11.30 Utdelning av stipendiet Silverbillen. Jordbrukstekniska föreningen (JTF) delar ut årets pris för framstående insatser för teknikutvecklingen i svenskt jordbruk. Plats: Scenen Hall B

11.40 Utdelning av Hållbarhetsstipendiet, 100 000 kronor till landets mest hållbarsarbetande bonde, någon som gjort det där lilla extra för miljön. Priset är instiftat av LRF och McDonald’s och delas ut för första gången. Plats: Scenen Hall B

14.30 SM i Showmanship, visningsringen Hall D

Fredag 25 oktober

9.00 Knarrhult Open, kvalificeringar i den internationella fårklippningstävlingen, scenen Hall C

14.00 Knarrhult Open, semifinal och final, scenen Hall C

Lördag 26 oktober

SM i fårklippning, scenen Hall C

Utställningens finaldag med showmanship, visningsringen Hall D

13.30 Köttrasernas Best in Show

14.30 Finalvisning mjölkras Champion

För fullständigt dagsprogram, seminarier m.m. besök vår hemsida. Programmet hittar du här.

Pressackreditering

Här kan ackreditera dig, så snart som möjligt.

Välkommen till Elmia!

För mer information kontakta Maria Lindsäth, produktchef Elmia Lantbruk Djur & Inomgård, 036-15 22 28

Projektnamn:
Elmia Lantbruk Djur & Inomgård