Branschprofiler ser fram mot den stora lastbilsfesten

Med bara dagar kvar att räkna ner till Elmia Lastbil 2014 har vi passat på att ta pulsen på några profiler i branschen. Vilka är det stora frågorna i branschen i dag? Vilka ämnen kommer det att bli hetast debatt om på mässan? Och vad lockar mest att se och uppleva på mässan?

– Självklart ska jag dit. Generellt sett är Elmia åkarnas julafton, det är en fest där man får träffa kollegor och se alla nyheter. Man måste hela tiden utvecklas och då är det viktigt att de här mässorna finns. Vi som brukar fordonen får också en möjlighet att påverka på plats hur byggnationerna ska se ut och vilka material som ska användas, säger Ingemar Eriksson, VD, Mullsjö Åkeri.

De nordiska påbyggarna är experter på ämnet byggnationer och åkarnas många olika behov styr utvecklingen.

– Man måste bli mer och mer flexibel och bilen måste klara av flera olika saker. Därför är det intressant att se alla smarta lösningar som presenteras varje år. Jag intresserar mig för utvecklingen på frysskåp och frysaggregat och temperaturloggar. Annars är jag intresserad av varenda ett av seminarierna, men sedan får jag se hur många jag går på. RM, Ronnie Mårtensson, ägare Thermobud.

Flera av seminarierna handlar om branschens arbetsvillkor, som intresserar och berör många åkare.

– Jag tror att det kommer att pratas mycket om konkurrenssituationen i Sverige och att lika villkor ska gälla. Vi ska inte på något sätt särbehandlas i Sverige, men det handlar om mer än åkarna, det handlar om miljön, om trafiksäkerhet och mycket annat. Det behövs någon form av kontrollfunktion som ser till att reglerna efterlevs när det gäller utländsk arbetskraft och cabotage, säger Mikael Nilsson, ordförande för Sveriges Åkeriföretag.

– Ur svensk synvinkel är det väldigt, väldigt tufft just nu och det måste ske något ganska omgående. Tyvärr är det många kollegor som stoppat huvudet i sanden och som har sagt att problemen inte kommer komma till oss. Men nu är problemen här och tyvärr är det många som drabbas av den osunda konkurrensen. EU liberaliserar i stället för att harmonisera och det är en ohållbar situation. Det är utan tvekan den viktigaste frågan just nu och lite grann en ödesfråga, säger Ulf Jönsson, VD, Börje Jönssons Åkeri AB.

Att branschen är hårt ansatt råder det inget tvivel om, men framtidstron är ändå stark.

– Jag skulle vilja säga att den del av branschen som vi tillhör, det vill säga renhållningsbranschen, där ser det ljust ut inför framtiden. Kunderna blir mer och mer kvalitets- och servicemedvetna och de vet att de kan få högsta service för bästa priset, säger Kenneth Hellström, ägare till Miljö Trans i Sverige AB.

– Det man ska veta är att det är en framtidsbransch som alltid kommer att ha en volymtillväxt. Transporter kommer alltid att finnas och kundernas uppdrag gör att bilarna slits, så investeringstakten på sikt ser ganska god ut. Sedan kommer det olika myndighetskrav med nya spelregler vilket gör att branschen generellt sett alltid måste investera, säger Mikael Nilsson.

Lita på att åkare och chaufförer laddar för att framföra sina åsikter och mötas på årets stora branschfest!