Elmia Lastbil 2012 speglar styrkan i den svenska ekonomin

Åkerinäringen är en utmärkt indikator över den svenska ekonomins dagsstatus. Det mesta som tillverkas, exporteras, importeras, konsumeras och återvinns behöver i något skede transporteras med lastbil för att komma fram. Det stora intresset och optimismen under Elmia Lastbil 2012 tar arrangörerna som ett bevis för att den svenska ekonomin fortfarande mår betydligt bättre än vad många prognosmakare har förväntat sig.

- När mässan stängde i eftermiddag kunde vi summera upp en mycket stark och optimistisk branschträff, säger Torbjörn Johnsen, affärsområdeschef på Elmia. Att utställarna satsade rejält visste vi redan innan men nu ser vi också att det finns en god investeringsvilja och ett stort rekryteringsbehov bland landets åkerier och transportföretag.

En färsk rapport från TYA (samarbetsorgan mellan arbetsgivar- och arbetstagar­organisationer i transportsektorn) visar att hälften av alla åkeriföretag har svårt att hitta medarbetare. Samma rapport uppskattar behovet av nya förare till 3300 – närmaste halvåret.
- Många utställare vittnar om en fortsatt stabil köpkraft hos kunderna samtidigt som osäkerheten inför framtiden fortfarande finns, säger Torbjörn. Sen ska man inte hymla om att det finns stora utmaningar för en del segment som t ex konkurrensen inom fjärrtrafiken och lönsamheten för skogstransporterna, men av publikintresset på mässan att döma så finns det en stark framtidstro i åkerinäringen.

Fortsatt stort miljöfokus
I samband med invigningen av Elmia Lastbil 2012 överlämnade arbetsgruppen ”KNEG”, Klimatneutrala godstransporter på väg, sin redovisning för 2011 till infrastrukturministern. Tillsammans har medlemmarna sparat 240 000 ton koldioxid.

Lastbilstillverkarna Scania och Volvo profilerade sig hårt med ”gröna” teman och intresset från marknaden är stort, bekräftar de båda.
        Alla är intresserade av att minska utsläppen och sänka bränsleförbrukningen. Dels för att kraven ställs av marknaden och dels för att spara pengar, sa Håkan Roos, som jobbar med produktmarknadsföring på Scania.
        För oss som tillverkare gäller det att hela tiden utveckla ny teknik och se på helheten som gör att den enskilde åkaren sänker sina kostnader, sa Jan Strandhede, marknadskommunikation och PR-ansvarig på Volvo Lastvagnar.

Många premiärvisningar

Årets lastbilsmässa har haft ovanligt många premiärvisningar vilket bidragit till ett stort besökarintresse. DAFs elhybrid, Mercedes Benz nya Antos, lastbilstillverkaren MAZ från vitryssland för att nämna några. Dessutom en förhandstitt på tekniken hos Volvos nya FH där Volvo visade en helt ny framvagn med individuell hjulupphängning.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd menade under sitt invigningsanförande att svenska tillverkare inom branschen har en unik bas av kompetens och tekniskt kunnande som kan bidra till nya lösningar, nya produkter och exportframgångar. Återstår att se om det finns medel i regeringens höstbudget som kan hjälpa till att stimulera denna utveckling.

Elmia Lastbil 2012 hade 38 786 besökare.

Projektnamn: Elmia Lastbil
Webbsida: www.elmia.se/lastbil