Lastbil 25-28 augusti 2010: Volvo lanserar tunga nyheter

Report this content

Volvos nya lastbil ser ut som om den är född i en grusgrop. Den heter Volvo FMX, är från grunden utvecklad för anläggningsjobb och visas för första gången för en bredare krets på branschmässan Lastbil på Elmia i Jönköping. Det handlar om ett synnerligen stabilt fordon, med motor, transmission, ram och design byggt för krävande anläggningsuppdrag. Volvo FMX presenterades i våras en begränsad krets av journalister och kunder. Men utanför den kretsen har intresserade varit hänvisade till att se bilder och filmer av nykomlingen på Internet. – Lastbil är första gången vi visar FMX på en stor branschmässa, säger Merril Boman på Volvo Lastvagnar. Lägre förbrukning En annan nyhet från Volvo, även den presenterad men inte visad, är uppdaterade FM-serien, en lastbil i mellanklassen för regionala transporter. Utseendet är nytt och inspirerat av Volvo FH, tungviktaren i Volvos program. Men det mest spännande finns under skalet. Volvo har finslipat hela drivlinan för att ytterligare minska utsläppen och bränsleförbrukningen. Bland annat har växellådan I-shift uppdaterats. Resultatet är tre procents lägre bränsleförbrukning, vilket inte låter så mycket för privatbilister. En genomsnittlig lastbil körs 7 450 mil om året. Tre procent mindre bränsle betyder 10 000 kronor i sänkta kostnader med nuvarande dieselpris. Fler nyheter Volvo väntas även presentera helt nya produkter på Lastbil, aldrig tidigare presenterade ens för utvalda kunder och journalister. Mässan i Jönköping blir världspremiär. Men vad det är, väljer Volvo att inte avslöja. – Vår policy är att inte berätta något före lanseringen. Nästa gång vi presenterar nyheter är på Lastbilsmässan i Jönköping, säger Merril Boman.