Ridån går upp – på onsdag öppnar Elmia Lastbil

Den 22–25 augusti samlas hela åkerinäringen på Elmia Lastbil i Jönköping. Fyra intensiva dagar väntas där besökarna på en och samma plats kan ta del av dagens och framtidens lastbilar.

Här visas allt från chassier och påbyggnationer till utrustning, tillbehör och tjänster. På plats finns också infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Elmia Lastbil arrangerades för första gången 1983 och har sedan dess spelat en central roll för hela åkerinäringen. Runt 40 000 besökare brukar gästa mässan för att ta del av nyheter, skaffa sig kunskaper, knyta kontakter, göra affärer – och ha trevligt tillsammans.

Mässans kärna är förstås den stora utställningen, som i år rymmer ett rekordstort utomhusområde. Men lika viktigt är allt som händer runtomkring. Bland annat koras Sveriges bästa unga förare, det hålls en stor veteranbilsutställning, här avgörs Nordic Trophy och det arrangeras seminarier, för att nämna några aktiviteter.

Media hälsas varmt välkommen att bevaka Elmia Lastbil. Mer information och komplett dags- och seminarieprogram finns att ladda ned från www.elmia.se/lastbil.

Har du inte redan ackrediterat dig till mässan, gör det på www.elmia.se/lastbil

Pressaktiviteter onsdagen 22 augusti:
Kl 10.00 Invigningsseminarium (Plats: Viktor Rydbergssalen, Elmias kongresshus) med bland andra infrastruktur Catharina Elmsäter-Svärd samt Sveriges Åkeriföretag som redogör för utvecklingen av effektiviteten i näringen och några av dess delbranscher.

Kl 11.45 Presslunch (Plats: Café Syd, Kongresshuset)

Ann-Sofie Gustafsson
Tel. direkt: 036-15 22 53