Rullande historia och nostalgi på Elmia Lastbil

Report this content

Få fordon bär så mycket historia som just lastbilar. På Elmia Lastbil 20-23 augusti bjuder varje dag på olika föredrag med lastbilshistoria. I Veteranbilshallen kan du höra berättelser om både teknikutveckling och händelser där lastbilar stått i centrum på olika sätt – allt från lastbilsbyggen till säkerhetspolitiska insatser under krigstid.

– Lastbilar har alltid lockat främst genom sin storlek och kraftfullhet, men även för att de både har haft och har så stor betydelse för vår samhällsutveckling och försörjning, säger Anders Andersson, ansvarig för Veteranbilshallen på Elmia Lastbil.

Mässans första dag bjuder på ett föredrag om hur lastbilshytten utvecklats från att vara ett bräckligt skydd i trä mot väder och vind till ett modernt designat skalskydd i stål som ger skydd och säkerhet vid olyckor. Teknikredaktören Stefan Andersson guidar publiken på en spännande resa inom teknikutvecklingen och förarens arbetsmiljö – hyttens konstruktion och funktion då och nu.

På torsdagen är ämnet ”Petsamotrafiken”, den viktiga trafiken med lastbilar under andra världskriget när det svenska flygvapnet var i stort behov av flygmaskiner. Journalisten och författaren Eric D Björklund berättar om hur förare och åkare trotsade de svåra logistiska utmaningarna med hårt vinterväder, krigsverksamhet och brist på material och andra förnödenheter. När avspärrningar, minor, is och andra hinder stoppade andra transporter kunde flygplansdelar fraktas från Petsamo i dåvarande norra Finland till Sverige och till närmaste järnväg med hjälp av lastbilar.

– Lastbilen går dit inga järnvägar och vattenleder når är en förklaring när det gäller tyngre transporter. Petsamotrafiken är ett exempel på detta och en viktig och intressant del av vår svenska lastbilshistoria, säger Anders Andersson.

Riktig lastbilsnostalgi blir det på fredagen i Veteranbilshallen när det ska handla om legendariska ”Sven i backen” utanför Jönköping, den välkända Caltex-macken vid gamla Riksettan där både lastbilen och kroppen fick sitt. Farfar Sven Johansson, sonen Sven-Olof och sonsonen Olof har gjort en riktig kulturgärning genom åren med sin stora samling av bilder och filmer från rastpärlan med både diesel och mat på menyn. Säkert kommer publiken också att känna igen en och annan person och lastbil under Olof Lundins föredrag!

Under rubriken ”Åkarkvinnor 2.0” berättar transportledaren Mari Berglund på lördagen om en dold resurs i lastbilsåkeriernas historia – åkarkvinnorna. Många åkerier hade inte överlevt om inte kvinnor drivit verksamheten i de svåraste tiderna, både i krigstid och vid oförutsedda familjesituationer. Kvinnorna tog över spakarna och skötte både det praktiska och det ekonomiska, allt från transporter till administration.

Den varierade föredragslistan ger många spännande lastbilshistorier från scenen i Veteranbilshallen.

– Nära nog alla människor har någon form av relation till en lastbil på något sätt. Lastbilarna har funnits runt oss i vardagen och påminner om en tid med ett annat tempo och en tydligare framtidstro. De väcker också minnen när de som på Elmia Lastbil visas upp med sina historier. Det är lite som ett rullande nostalgimuseum, säger Anders Andersson.

Plats: Veteranbilshallen, scenen hall C, Elmia.

Tid: 13.00 alla mässdagarna.

Onsdag: ”Lastbilshytten – från trä till stål”

Torsdag: ”Petsamotrafiken”

Fredag: ”Sven i backen”

Lördag: ”Åkarkvinnor 2.0”

Ingen föranmälan, ingen kostnad, men kom i tid!

För mer information om Elmia Lastbil kontakta Marcus Haraldsson, projektledare,
Tel: +46 36 15 22 02

För mer information om Veteranbilshallen kontakta Anders Andersson, ansvarig för Veteranbilshallen, Elmia Lastbil, Tel: +46 768 25 90 70

Kontakt:
marcus.haraldsson@elmia.se