Laddningsbara stadsbussar och nyanlagd terminal vinnare i Future Transport Award

Report this content

Nordic Logistic Center och Hybricon, båda hemmahörande i Umeå, mottog under onsdagskvällen det prestigefyllda priset Future Transport Award.
Priset delades ut inför 2 500 branschföreträdare i samband med mässorna Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport i Jönköping.

Snabbladdningsbara elbussar och ett nytt terminalområde prisades när 2011 års Future Transport Award delades ut. Priset instiftades 2009 för att lyfta fram goda exempel och företag som har tagit fram effektiva, miljöriktiga och ekonomiskt fördelaktiga logistiklösningar. Priset har två klasser: Intermodal Goods och Public Transport.

När årets pristagare presenterades i samband med branschmässorna Elmia Noridc Rail och Elmia Future Transport under onsdagen blev det en storskräll för Umeå.

Nordic Logistic Center vann priset i klassen Intermodal Goods och Hybricon tog hem priset i klassen Public Transport.

Nordic Logistic Center Terminal i Umeå är ett nytt terminalområde som byggs för att öka kapaciteten för godshantering, höja trafiksäkerheten, öka kapaciteten på sträckan Umeå – Umeå Hamn, och inte minst, för att flytta godshanteringen från Umeås stadskärna. För detta arbete premieras de med branschens tyngsta pris.

Hybricon har utvecklat laddhybridtekniken och är nu redo att implementera denna teknik på stadsbussar. Därmed blir man först i världen med snabbladdningsbara elbussar med hybridbackup. Syftet är att utveckla kollektivtrafiken, göra bussen mer miljövänlig- och sänka driftskostnaderna.

Fakta: Future Transport Award har instiftats gemensamt av Elmia och branschtidningarna Resforum, Trafikforum samt Transport & Logistik iDag.
Juryn består av Anders Karlsson, chefredaktör för Resforum, Trafikforum och Transport & Logistik iDag, Gunnar Malm, Generaldirektör i Trafikverket, Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Nordic Rail/Future Transport och Jan Sundling, ordförande i Branschföreningen Tågoperatörerna.

Projektnamn: Elmia Nordic Rail – Elmia Future Transport
Websida: www.elmia.se/nordicrail - www.elmia.se/futuretransport