Elmia Park - rekordstort redan innan start

Gröna ytor har blivit ett mycket viktigt konkurrensmedel när det gäller att erbjuda en trevlig och hälsosam utemiljö i städer och bostadsområden. Aldrig förr har intresset för grönytor och kostnadseffektiv skötsel av dem varit så stort.  Det betyder att Elmia Park inte bara är fullbokat utan också i år har rekordstora demonstrationsytor utomhus. Gott om plats för nya produkter och lösningar som kan testas direkt på mässan och gott om duktiga experter som delar med sig av de senaste kunskaperna om skötsel och vård av grönytor, träd och utemiljöer.

-Att prioritera grönytor har blivit ett sätt att marknadsföra sin stad eller sitt bostadsområde, att kunna visa att man satsar på fina parkmiljöer. Det är viktiga bitar för kommuner och fastigheter att kunna bibehålla en attraktiv miljö i anslutning till sina fastigheter. Och det är en viktig faktor för alla i samhället, säger Niklas Lundgren, projektsäljare för Elmia Park.

Många lägger också allt mer planering på att de gröna rekreationsmiljöerna ska vara så funktionella som möjligt, både i tillgänglighet och utformande av lekmiljöer, campingplatser, offentliga parker och flerfunktionella idrottsanläggningar. Viktigt är då att hitta de rätta produkterna och metoderna för att kunna säkra en bra skötsel av grönytorna, att ha kunskap om vad som behövs och kunna satsa rätt.

-Det handlar om att hitta tid och ekonomi för att sköta dessa områden på bästa sätt, och därför satsar vi extra mycket i år på stora utrymmen för att utställarna ska kunna visa sina maskiner i direkt anslutning till sina montrar utomhus. Även de utställare som har montrar inomhus har tillgång till stora demonstrationsytor utomhus, säger Niklas Lundgren.

På Elmia Park finns alla leverantörer samlade på det stora demonstrationsområdet. Det är en stor och kostnadseffektiv vinst för alla som vill kunna testa olika maskiner och investera rätt i sina gröna miljöer. På mässan bjuds det också på många spännande och lärorika seminarier, föreläsningar i Speakers Corner och andra aktiviteter på det gröna temat.

För att uppmärksamma landets många vackra inspirerande offentliga grönområden har Elmia Park i år också premiär för priset och utmärkelsen Elmia Park Inspira, där mässbesökarnas röster kommer att avgöra vilka av ett flertal jurynominerade bidrag som vinner i tre olika kategorier. I år handlar det om kyrkogårdar och offentliga parker.