Höganäs har Sveriges vackraste kyrkogård!

Höganäs Kyrkogård är en av vinnarna i tävlingen Elmia Park Inspira och får den hedervärda utmärkelsen ”Sveriges mest inspirerande park” i kategorin kyrkogård.

Och det var glada vinnare som tog emot priset. Hela arbetsplatsen hade åkt upp till Elmia Park tillsammans, tio glada arbetskamrater.

-Ja det är ju inget enmansarbete precis, skrattade kyrkogårdsarbetare Kristel Lundblad.

-Det är ett pris som betyder väldigt mycket för oss, lön för mödan och en bekräftelse helt enkelt, fyllde kollegan Mats Kehlmeier i.

Elmia Park Inspira är en tävling som syftar till att lyfta fram våra vackra svenska parker och inspirera till flera besök. Priset är instiftat av Elmia och delas i år på Elmia Park 2013 ut för allra första gången.

-Vi vill lyfta fram Sveriges många vackra och inspirerande parker, visa allt vackert som finns. Priset fungerar ju också som marknadsföring och det tycker jag är väldigt viktigt, att kunna uppmärksamma och visa på prisvärt arbete med gröna miljöer, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Park.

Tävlingen är öppen för alla som arbetar med parker och kyrkogårdar. En expertjury har sedan haft det tuffa arbetet att välja ut och nominera kandidater i varje klass. I år har tävlingen haft tre olika kategorier, kyrkogård och offentlig park, där det även gjorts skillnad på etablerad respektive nyetablerad/ombyggd park.

Vem som skulle vinna av de jurynominerade kandidaterna avgjordes av besökarna på Elmia Park, som har kunnat lämna in sina röster under mässans tre dagar.

”Modern och historisk, vacker och vänlig, fridfull och frodig, allt i härlig harmoni. En fantastisk stenängel håller i vakande på besökaren”, heter det i juryns beskrivning. Det är det som gör Höganäs kyrkogård unik och nu också vackrast och mest inspirerande i hela landet för den som kommer på besök.

För mer information om Elmia Park Inspira kontakta Maria Lindsäth, tel. 036- 15 22 28

För mer information om Höganäs kyrkogård kontakta Johan Stenberg, förman Höganäs kyrkogårdsförvaltning, tel. 070-62 03 291