Juryn har sagt sitt – nomineringarna till tävlingen Park Inspira är klara!

Nu offentliggörs de nominerade bidragen till Park Inspira 2013. Tävlingen, som är ett nytt initiativ från Elmia, syftar till att synliggöra landets mest inspirerande parker för en bredare publik och därigenom öka antalet besökare.

-Utmärkande för de bidrag juryn valt att nominera är att de är unika på något sätt, säger Maria Lindsäth från Elmia Park. De nominerade bidragen håller en fantastiskt hög kvalitet och vi kan med rätta vara stolta över Sveriges många vackra och inspirerande parker.

Årets upplaga av Park Inspira vänder sig till kategorierna Kyrkogård och Offentlig Park och inom kategorin Offentlig Park har bidragen delats in i grupperna Nyanlagda/ombyggda parker och Etablerade parker. Juryn har tagit hänsyn till bedömningskriterier som rofylldhet, artrikedom, rymd, skötsel och underhåll, samt egenskaper och insatser som gör parken attraktiv och tillgänglig för allmänheten, vid valet av nominerade bidrag.

-Kategoriseringen innebär att totalt tre parker kommer att koras som vinnare. Vilka dessa blir avgör Elmia Parks besökare i samband med mässan den 24-26 september då samtliga bidrag presenteras i en exklusiv bildutställning, kommenterar Maria Lindsäth, som också varit nomineringsjuryns ordförande.

De nominerade bidragen är:
Kategori Kyrkogårdar: Götene Kyrkogård och Höganäs Kyrkogård.

Kategori Offentlig Park, Nyanlagda/ombyggda parker: Positivparken i Göteborg, Parken i Laholm, Strömparken i Norrköping

Kategori Offentlig Park, Etablerade parker: Lidköpings Stadsträdgård, Ronneby Brunnspark, Trädgårdsföreningen i Göteborg, Örnparken i Örnsköldsvik

Fakta Park Inspira
Park Inspira är en utmärkelse med syfte att bevara och stärka intresset för våra svenska offentliga parker. Initiativtagare är Elmia Park, Sveriges största branschmässa för grönytor och utemiljöer. Datum för årets arrangemang är 24-26 september 2013 och det är mässans besökare som röstar fram de slutliga vinnarna av tävlingen. Resultatet offentliggörs den 26 september.

Nomineringsjuryn har bestått av Erik Skärbäck, professor vid Sveriges lantbruksuniversitet, Ann Richardsson, redaktör på tidskriften Landskap, Kristina Darth, Mäster Grön, Curt-Robert Lindqvist, fotograf samt Maria Lindsäth, projektledare Elmia Park (ordf.).