Klippjakt på sekunder

Vem är Sveriges bästa gräsklipparförare? På Elmia Park står återigen den prestigefyllda titeln på spel när det inofficiella svenska mästerskapet Walker SM 2013 avgörs. Varje mässdag är det en ny chans att tävla och svensk mästare blir den som gör tävlingarnas allra bästa tid.

-Vi är ensamma i världen om denna tävling och det är en rolig grej som folk pratar om, säger Thomas Hörberg, vd för tävlingsarrangören Walker Mowers Sweden AB, med huvudkontor i Växjö.

Tävlingen är öppen för alla, både professionella som är vana vid att köra gräsklippare till exempel i kommunala parker och på kyrkogårdar eller amatörer som vill testa sin körduglighet, hur duktiga de är på att snabbt och säkert köra en åkgräsklippare. Varje dag mellan klockan 9.30 och 14.00 körs tre klasser: herrar, damer och återförsäljare.

Alla tävlande får köra två åk i jakt på bästa tid på den trixiga banan, där man riskerar ett tidstillägg på fyra sekunder för varje miss. Tre domare övervakar noga precisionskörningen genom alla svängar och hinder. Den som har den bästa tiden av alla när de tre klasserna har avgjorts med nya tävlande alla tre mässdagarna koras till svensk mästare och får förutom en ståtlig pokal även en fin resecheck som delas ut på prisutdelningen den 26 september.

-Tävlingarna drar alltid mycket publik och det ger puls att vi har de här tävlingarna här på Elmia Park, säger Niklas Lundgren, projektledare för Elmia Park.

Många tävlande drar Walker SM också, mellan 150-200 om dagen blev det förra gången på Elmia Park, 2011.

Tävlingarna började köras på Elmia Park 2009. Svensk mästare 2009 blev Magnus Blick från Jönköping. Tommy Rundström från Norrtälje stod 2011 överst på pallen som slutsegrare och svensk mästare.

För mer information om Walker SM 2013 kontakta Thomas Hörberg, vd, Walker Mowers Sweden AB, tel: 070-601 23 alt. info@walkermowers.se