Laholms Stadspark är vackrast av landets ombyggda parker!

Stadsparken i Laholm är en av vinnarna i tävlingen Elmia Park Inspira och får den hedervärda utmärkelsen ”Sveriges mest inspirerande park” i kategorin offentlig nyetablerad park.

Och det var stolta vinnare som tog emot priset.

-Vi hoppades ju, men vi trodde det inte, för det var hård konkurrens. Vi är jätteglada, säger Stefan Persson, ansvarig för drift och underhåll i Laholms kommun.

Priset betyder väldigt mycket, menar han.

-Förutom uppmärksamheten för vårt arbete med parken betyder det att vi kan marknadsföra oss nu i två år framåt som Sveriges mest inspirerande park, säger Stefan Persson.

Elmia Park Inspira är en tävling som syftar till att lyfta fram våra vackra svenska parker och inspirera till flera besök. Priset är instiftat av Elmia och delas i år på Elmia Park 2013 ut för allra första gången.

-Vi vill lyfta fram Sveriges många vackra och inspirerande parker, visa allt vackert som finns. Priset fungerar ju också som marknadsföring och det tycker jag är väldigt viktigt, att kunna uppmärksamma och visa på prisvärt arbete med gröna miljöer, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Park.

Tävlingen är öppen för alla som arbetar med parker och kyrkogårdar. En expertjury har sedan haft det tuffa arbetet att välja ut och nominera kandidater i varje klass. I år har tävlingen haft tre olika kategorier, kyrkogård och offentlig park, där det även gjorts skillnad på etablerad respektive nyetablerad/ombyggd park.

Vem som skulle vinna av de jurynominerade kandidaterna avgjordes av besökarna på Elmia Park, som har kunnat lämna in sina röster under mässans tre dagar.

”Kombinationen och konceptet är unikt i Europa. En 2 000 kvadratmeter stor magnoliaskog och barnkammaren i nässelbacken gör sitt därtill”, heter det i juryns beskrivning av Stadsparken i Laholm, känd för sin frösådda perennrabatt på 4 000 kvadratmeter, den stor fjärilsängen och den slingrande trollstigen för alla barn. Det är det som gör parken unik och nu också den vackraste och mest inspirerande nyetablerade/ombyggda parken i hela landet för den som kommer på besök.

-Varmt välkomna till Laholm och se vår prisbelönta park, säger Charlotte Fajersson, avdelningschef för offentlig miljö i Laholms kommun.

För mer information om Elmia Park Inspira kontakta Maria Lindsäth, tel. 036- 15 22 28

För mer information om Stadsparken i Laholm, kontakta Stefan Persson, ansvarig för drift och underhåll i Laholms kommun, tel. 070-329 45 75