Mycket nytt på Elmia Park & Golf 2011

Nytt var ordet som präglade hela arrangemanget när grönytebranschen samlades på Elmia Park & Golf, den 20-22 september. På temat ”Fyra mässor – en mötesplats” lades grunden till ett helt nytt mässkoncept på Elmia. En rad nya samarbeten gjorde att årets mässa hade en bredare förankring i branschen än någonsin tidigare. Lägg därtill alla nyheter som presenterades av de 500 företag som fanns representerade på mässorna och nytt blir definitivt ordet som tydligast beskriver de intensiva mässdagar som avlöpt på Elmia i Jönköping den här veckan.

- Elmia Park & Golf är vår viktigaste mässa. Det är här vi kraftsamlar och visar upp bredden i vårt modellprogram. Flexibiliteten i Elmias anläggning, att vi kan genomföra aktiviteter inomhus såväl som utomhus, passar oss väldigt bra. I hallen sätter vi fokus på att fånga upp kunderna och visa bredden i vårt erbjudande för att sedan låta dem testa maskinerna ute på demofältet. Under årets mässa har vi genomfört mer än 2 000 demokörningar, säger en mycket nöjd Roger Wahlberg, marknadschef på Svenska John Deere.

En trend som är tydlig på årets mässa är det ökade intresset för miljövänliga arbetsredskap. I Husqvarnas monter har detta varit mycket tydligt.

- Intresset för batteridrivna produkter har verkligen varit på topp. Folk har velat ta med dem hem direkt från mässan, säger Sven-Erik Bengtsson Commercial Manager på Husqvarna.

- Det har totalt sett varit en mycket bra mässa för oss. Mina kollegor som varit här fler gånger än jag säger att det är den bästa mässan på länge, avslutar Sven-Erik Bengtsson.

Arbetet inför Elmia Park & Golf 2011 har präglats av en bred förankring bland de olika aktörerna som är aktiva i branschen. Samarbeten har etablerats med grönytesektionen inom MaskinLeverantörerna, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Svenska Golfförbundet, LRF, SABO och STAF, vilket skapat ett digert program av aktiviteter och seminarier på årets mässa.

- Elmia Park & Golf har verkligen varit en utmärkt arena för oss att nå ut till de breda målgrupperna inom kyrkogårdsförvaltning. Att förlägga seminarier hit var en fullträff för oss, säger Eva Grönwall, kyrkogårdskonsulent på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Premiären för det nya mässupplägget, där Elmia Park & Golf fått sällskap av Elmia Fastighet, Fjärrvärmemässan och Elmia Waste & Recycling, har visat sig mycket lyckosam.

- Vi är mycket positiva till det nya konceptet. Det skapar en helt annan bredd och tyngd för mässan. Jag är dessutom övertygad om att det samlade erbjudandet lockar fler besökare än vad varje mässa skulle göra för sig, säger Dagnija Waern, försäljningschef på Lappset Sweden AB.

Även på Elmia är man mycket nöjda med det nya upplägget.

- Det här är ett koncept som vi tror på och som vi ska fortsätta utveckla tillsammans med branschen, säger Marcus Haraldsson från projektteamet för Elmia Park & Golf.

Totalt antal besök* under mässdagarna 15.225.

*Siffran gäller för Elmia Park & Golf, Elmia Fastighet, Fjärrvärmemässan och Elmia Waste & Recycling.

Marcus Haraldsson, +46 36 15 22 02, marcus.haraldsson@elmia.se