Pressinbjudan - Fullmatat med nyheter på jubileumsmässa

Grönytor visar stark motståndskraft mot konjunkturen. Det går åtminstone att utläsa av temperaturen inför Elmia Park & Golf. – Att utställarna är redo att presentera nyheter höjer pulsen ytterligare, säger Elmia Park & Golfs projektledare Niklas Lundgren.

Nordens fackmässa för utemiljöer - Elmia Park & Golf - arrangeras i år för tionde gången i ordningen. Mellan 22 och 24 september samlas branschen i Jönköping, men redan nu har jubileumskänslan infunnit sig. För trots det senaste årets konjunkturläge är det många aktörer som satsar stort på mässan. – Ännu råder en viss förtegenhet kring detaljerna, men kontakterna med utställarna visar att ett flertal nyheter kommer att lanseras på Elmia Park & Golf. Kombinerat med mångfalden som finns bland utställargrupperna skapar det förutsättningar för en riktig spännande mässa, säger projektledare Niklas Lundgren. Liksom tidigare upplagor kommer årets mässa vara en samlingspunkt för företag med produkter och tjänster inom grönytesektorn. Bland utställarkategorierna märks bland annat golfbanor, kommuner, fastighetsskötsel och idrottsanläggningar. På plats bjuder även Svenska Golfförbundet på seminarier med högklassiga föreläsare, i form av Keith Karnuk, Frank Rossi och Christer Ohlsson. – Varje föreläsare är en höjdpunkt i sig och det blir tre koncentrerade dagar med mycket prat om framtidens krav. Golfare förändras och den utvecklingen måste golfklubbarna följa för att inte förlora medlemmar och kunder, säger Jan Ekblom, chef Klubb och Anläggning på Golfförbundet. I år kommer Elmia Park & Golf dessutom kryddas med Gräsklippar-SM. Förutom äran får vinnaren en resa till USA för att försvara de svenska färgerna vid nästa års VM. Det är Grönytemaskiner i Växjö som står bakom Walker-SM, som är ett inofficiellt Gräsklippar-SM. Tävlingen arrangeras för tredje året i rad, och kommer att köras under alla tre mässdagarna med final torsdagen den 24 september. En annan nyhet är att Elmia Garden arrangeras parallellt med Elmia Park & Golf under onsdagen den 23 och torsdagen den 24 september. Elmia Garden är blomsterhandlarnas främsta branschmässa som riktar sig till såväl detaljhandeln som odlarna. Vi vill hälsa dig hjärtligt välkommen till Elmia Park & Golf 22-24 september 2009! Ackreditera dig på www.elmia.se/parkogolf