SABO och STAF i samarbete för effektivare skötsel av grönytor.

Report this content

– Det finns ett uppdämt behov att lyfta skötseln av utemiljöer. Därför är det viktigt att både beställare och utförare utvecklar sina respektive kompetensområden. I det här projektet har vi haft fokus på beställarkompetensen. En bra beställare är en tydlig beställare som satt sig in i sina behov och som klart och tydligt kan förmedla dessa till utföraren. Den som arbetar på ett sådant sätt belönas med både högre kvalitet på utemiljöerna och långsiktig kostnadskontroll, säger Lennart Wahlstedt, Trädgårdscontroller på Bostads AB Poseidon.

På onsdagen den 21 september, under Elmia Park & Golf och Elmia Fastighet, kommer SABO och STAF presentera nyckeltal för effektivare skötsel av grönytor samt boken ”5 steg för att styra skötsel av utemiljö”. I detta arbete har kompetensfrågan varit den viktigaste utgångspunkten. Både från SABO och från STAF betonas hela tiden vikten av att höja den gemensamma kompetensen i syfte att lyfta kvaliteten på utemiljöerna.

- Många av våra medlemmar har en hög ambition för utemiljön i sina bostadsområden. Det här ger goda förutsättningar för ett bra samarbete mellan beställare och entreprenör, säger Patrizia Finessi, projektledare för miljöfrågor på SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

- Syftet med projektet är att skapa bättre kunskap kring vad som krävs för att utemiljöer ska skötas på ett effektivt och kvalitativt riktigt sätt. Att vi samarbetar mellan beställare och utförare är en förutsättning för att få fram ett bra material med perspektiv, erfarenhet och kunskap från båda leden, säger Kenneth Lundin, förbundsordförande för STAF, Sveriges Trädgårdsanläggningsföbund.

Från Elmia är man positiva till att resultaten presenteras på Elmia Park & Golf och Elmia Fastighet.

- Att SABO och STAF väljer att presentera resultaten från projektet här tillför mervärde för våra besökare. Det bekräftar även hur väl förankrade dessa båda mässor är i sina respektive branscher, säger Marcus Haraldsson från projektteamet för Elmia Park & Golf.

marcus.haraldsson@elmia.se, 46 36 15 22 02

Elmia AB, 46 36 15 20 00, info@elmia.se, www.elmia.se