Stolta vinnare av Elmia Park Inspira

Höganäs Kyrkogård, Laholms Stadspark och Ronneby Brunnspark är vinnarna i tävlingen Elmia Park Inspira 2013 och får den hedervärda utmärkelsen ”Sveriges mest inspirerande park” i sina olika kategorier.

Och det var stolta vinnare som tog emot sina priser. Hela arbetsplatsen på Höganäs kyrkogård hade åkt upp till Elmia Park tillsammans, tio glada arbetskamrater.

-Ja det är ju inget enmansarbete precis, skrattade kyrkogårdsarbetare Kristel Lundblad.

-Det är ett pris som betyder väldigt mycket för oss, lön för mödan och en bekräftelse helt enkelt, fyllde kollegan Mats Kehlmeier i.

Elmia Park Inspira är en tävling som syftar till att lyfta fram våra vackra svenska parker och inspirera till flera besök. Priset är instiftat av Elmia och delas i år ut för allra första gången, på Elmia Park 2013.

-Vi vill lyfta fram Sveriges många vackra och inspirerande parker, visa allt vackert som finns. Priset fungerar ju också som marknadsföring och det tycker jag är väldigt viktigt, att kunna uppmärksamma och visa på prisvärt arbete med gröna miljöer, säger Maria Lindsäth, produktchef för Elmia Park.

Tävlingen är öppen för alla som arbetar med parker, som kan anmäla och föreslå sin egen park. En expertjury har sedan haft det tuffa arbetet att välja ut och nominera kandidater i varje klass. I år har tävlingen haft tre olika kategorier, kyrkogård och offentlig park, där det även gjorts skillnad på etablerad respektive nyetablerad/ombyggd park.

Vem som skulle vinna av de jurynominerade kandidaterna avgjordes av besökarna på Elmia Park, som kunde rösta på de nominerade bidragen under mässans tre dagar. Och det var under stor spänning som vinnarna ropades upp på scen.

-Vi hoppades ju på vinst, men vi trodde det inte, för det var hård konkurrens. Vi är jätteglada, säger Stefan Persson, ansvarig för drift och underhåll i Laholms kommun.

Laholms Stadspark vann i kategorin offentliga nyetablerade/ombyggda parker och priset betyder väldigt mycket, menar han.

-Förutom uppmärksamheten för vårt arbete med parken betyder det att vi kan marknadsföra oss nu i två år framåt som Sveriges mest inspirerande park, säger Stefan Persson.

I kategorin offentliga etablerade parker vann den över 300 år gamla Ronneby Brunnspark.

-Det är fantastiskt roligt. Det är ett kvitto på att det vi gör med Ronneby Brunnspark blir bra. Framför allt är det ju ett pris till personalen och till Ronnebys invånare, säger Daniel Andersson, gatu- och parkchef i Ronneby kommun.

-Jag är mer än glad, det här är hur stort som helst för oss, att uppmärksammas för att man sköter sitt jobb. Jag har mycket duktiga kollegor och vi är alla är delaktiga i arbetet, säger parkförman Christer Edvardsson, som arbetat i över 25 år i den över 300 år gamla parken.

För mer information om Elmia Park Inspira kontakta Maria Lindsäth, tel. 036- 15 22 28

För mer information om Höganäs kyrkogård kontakta Johan Stenberg, förman Höganäs kyrkogårdsförvaltning, tel. 070-62 03 291

För mer information om Stadsparken i Laholm, kontakta Stefan Persson, ansvarig för drift och underhåll i Laholms kommun, tel. 070-329 45 75

För mer information om Ronneby Brunnspark, kontakta gatu- och parkchef Daniel Andersson, Ronneby kommun, tel. 076-145 37 70