Svårflirtade ungdomar lockas av parkour

Report this content

- Den kroppsliga utmaningen, det lekfulla kreativa tillvägagångssättet och en önskan att utvecklas. Detta är tydliga exempel drivkrafter som en parkourutövare och en gymnast delar. Genom parkour har vi dessutom kommit i kontakt med grupper av framförallt unga grabbar som den traditionella idrottsrörelsen inte nått ut till tidigare, säger Jonas Juhl Christiansen, Idrottskonsulent Ungdom på Svenska Gymnastikförbundet.

På tisdagen den 20 september arrangeras ett seminarium under Elmia Park & Golf där Jonas Juhl Christiansen och Paolo Roberto kommer ge sin respektive syn på parkour. Detta är en disciplin och en metod att träna där syftet är att ta sig förbi hinder på diverse ställen. Det går ut på att röra sig på ett smidigt, kontrollerat och snabbt sätt genom alla sorters miljöer. Ursprungligen kommer parkour från Frankrike och har därifrån spridit sig över hela världen. I Sverige är företeelsen relativt ny, men antalet utövare växer hela tiden.

Parkour har dessutom visat sig användbart på fler områden än utveckling av fysik och koordination hos utövaren. I socialt utsatta miljöer har parkour kunnat hjälpa ungdomar som inte hittar till den traditionella idrottsrörelsen att få en mer meningsfull fritid och komma bort från destruktiva beteenden. Till exempel har organisationen Parkour Generations tillsammans med polisen, kommunen och de sociala myndigheterna i stadsdelen Westminster i London genomfört workshops och utbildning på ämnet, något som tydligt lett till minskat antal brott och skador på miljön i stadsdelen.

En som är övertygad om att idrott kan fungera som metod i socialt arbete med ungdomar är mångsysslaren och före detta proffsboxaren Paolo Roberto. Han var själv känd som en av dem som spred skräck i "Kungsan", men som blev professionell boxare och världsmästare i viktklassen weltervikt.

– Idrotten kräver att ungdomarna lär sig kontrollera sig själva när de blir arga. De behöver lyssna och koncentrera sig, lära sig samarbeta och få självförtroende. Ledarna blev förebilder för mig, att det fanns någon att prata med och någon som brydde sig om en. Det var både viktigt och betydelsefullt för mig, säger Paolo Roberto. Genom idrotten får ungdomarna något meningsfullt att göra och någonstans att ta vägen. Det är viktigt att det finns ett socialt engagemang, eldsjälar som vill jobba med de här sakerna om man skall lyckas. Jag är övertygad om att idrott kan bidra till att ungdomar håller sig borta från brottslighet, avslutar Paolo Roberto.

Elmia AB, 46 36 15 20 00, info@elmia.se, www.elmia.se

Taggar: