Växtskydd – ett allt viktigare redskap inom banskötseln

– Företrädare för svensk banskötsel strävar alltid efter att skapa bättre spelytor för golfutövaren. En viktig del i modern skötsel är att stärka plantan och att skydda gräset mot skadegörare av olika slag. Behovet av växtskydd har dessutom aktualiserats av de senaste årens långa och kalla vintrar, säger Håkan Stålbro, Klubb- och Anläggningschef på Svenska Golfförbundet.

På torsdagen den 22 september bjuder Svenska Golfförbundet, verksamhetsområde Klubb & Anläggning i samarbete med Elmia Park & Golf in till ett högaktuellt seminarium på ämnet växtskydd. Några av de frågeställningar som kommer behandlas är växtskyddssprutan, hur tekniken anpassas till kravet på effekt och miljöhänsyn både idag och inför framtiden, samt de erfarenheter och rekommendationer som finns runt tillväxtregulatorn Primo MAXX.

- Golfbanorna utgör en stor och viktig målgrupp på Elmia Park & Golf. Vi vet redan nu att utställarna kommer presentera många spännande golfrelaterade nyheter i sina montrar. Därför är vi mycket glada över samarbetet med Svenska Golfförbundet och att vi även kan erbjuda ett intressant och aktuellt seminarieprogram för de som arbetar med banskötsel, säger Niklas Lundgren, projektledare för Elmia Park & Golf.

Ett av de allra hetaste ämnena inom banskötseln idag är användandet av tillväxtregulatorn Primo MAXX. Sedan produkten blev godkänd i Sverige i juli 2011, har allt fler golfbanor visat intresse för att använda sig av den.

- Erfarenheter från USA, Kanada och Storbritannien, där produkten använts under många år, visar att behovet av att klippa har minskat och att gräsplantan blivit kraftigare, kompaktare och fått ett kraftigare rotsystem. Dessutom har vi indikationer på att Primo MAXX kan bidra till att gräset, speciellt Vitgröe, kan klara övervintring bättre. En frågeställning som fått allt mer uppmärksamhet efter de senaste årens kalla och långa vintrar, säger Peter Edman, Bankonsulent på Svenska Golfförbundet.