Elmia Subcontractor 2010 – med siktet inställt på framtiden

Underleverantörernas värld är satt i förändring. Det som fungerade innan lågkonjunkturen räcker inte idag. ”Företagen måste tänka nytt, våga satsa och ta för sig”, säger cheferna på industrins storföretag. Därför ligger framtiden, och taktiken för att möta den, i fokus på årets mässa.

Hur ser framtidens framgångsrika underleverantör ut? Blir det tuffare att vara liten? Måste man etablera sig utomlands? Det är några av de frågor som tas upp i panelen på mässans presskonferens. Dessutom presenterar Internationella Handelshögskolan i Jönköping en ny rapport om hur företag bör tänka för att klara framtida svängningar i konjunkturen.

– Vi står i startfållan inför framtiden. Möjligheterna för svenska underleverantörer är obegränsade, men det gäller att våga satsa, hitta egna vägar och tänka internationellt, säger mässans projektledare Jonas Ekeroth.

Media hälsas varmt välkomna till ett spännande program om svensk industris framtid.

Pressprogram tisdag 9 november:

10.00             Sinf presenterar Underleverantörsbarometern, Presscenter, Lobby Nord

Presskonferens

10.30             Pressinformation: Vad kan vi lära av krisen? Ny rapport presenteras av professor Anders                       Melander, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, Scenen Hall D

10.45             Pressinformation: Teknikföretagens konjunkturprognos: Anders Rune, chefekonom                       presenterar Outlook 2011, Scenen Hall D

11.00             Paneldiskussion: Underleverantörernas framtid – så blir den! I panelen bland andra Jan                       Klingberg, inköpschef Volvo 3P, PO Svedlund, inköpsdirektör Scania, Ingvar Norén, vd
                      Resinit. Scenen Hall D

12.00             Presslunch i Café Syd, Kongresshuset

För fullständigt program och ackreditering, se mässans hemsida www.elmia.se/subcontractor.

För mer information kontakta informationschef Linda von Essen Sylvén, 036-15 21 08.

Kontakt: Jonas Ekeroth +46 36 15 22 55. Fax +46 36 16 46 92 Internet www.elmia.se/subcontractor. E-mail subcontractor@elmia.se

Elmia AB, P.O. Box 6066, SE-550 06 Jönköping, Sweden Phone +46 36 15 20 00. Fax +46 36 16 46 92 Internet www.elmia.se. E-mail info@elmia.se