En levande industri på Elmia Subcontractor

Industrin upplever just nu tuffa tider och bolag efter bolag varslar. Samtidigt har industrins egen mässa, Elmia Subcontractor, präglats av kämpaglöd och framåtanda.
Underleverantörerna har en stark livskraft. Utställare och besökare har diskuterat konkreta projekt och det har gjorts affärer. Det är ett styrkebesked, säger mässans projektledare Karla Eklund.

När årets Elmia Subcontractor idag stänger portarna kan det återigen konstateras att mässan är industrins marknadsplats nummer ett. Trots det aktuella läget med inbromsningar i ekonomin och storvarsel i företagen. Trots dystra siffror i branschorganisationernas rapporter som presenterats på mässan.
– Det är trista tider, men kom ihåg att det är då man gör de bästa affärerna, sa chefekonom Anders Rune när han redovisade Teknikföretagens Outlook för 2013.

Upplevelsen på mässgolvet har varit att det är just så många företag tänker. Under mässan har många konkreta projekt diskuterats och affärer gjorts i montrarna.
– Vi har fått ett rad skarpa förfrågningar. Det roliga är att många av dem kommit från företag som vi har tänkt kontakta någon gång i framtiden. Nu kom de till oss i stället. Jag är rätt säker på att det blir affärer med närmare hälften av dem, säger Andy von Essen, vd Davab Elektronik och Arvika Industrikablage.

Mässans projektteam är mycket glada att konstatera att Elmia Subcontractor återigen stått värd för tusentals lönsamma affärsmöten.
– Med positiva tongångar från årets mässdeltagare i alla led är jag stolt att säga att vi har stärkt vår ställning ytterligare som norra Europas ledande underleverantörsmässa, säger Karla Eklund.

Röster från mässgolvet:

”Jag har träffat många av våra leverantörer och tar med mig en hel del matnyttigt hem. Det var också intressant att lyssna till inköpschefer från andra storföretag och få bekräftat att vi jobbar ganska lika.”
Ann-Mari Nystedt, Country Supply Manager, ABB

”Här blir det direkt, konkret och tydligt. För oss som koncern är det ett utmärkt tillfälle att dela kunskaper och samarbeta kring nya och befintliga kunder.”
Lennart Persson, vice vd Xano

”Vi har fått skarpa förfrågningar trots att vi är nystartade och inte ens kan visa konkreta produkter än.”
Kenny Johansson, grundare av Polycron

”Det har varit en intressant mässa, större än förr och mer global.”
Per-Olof Rydh, vd GGP Sweden

”Som inköpare är det här den bästa mässan att besöka för att hitta vad man letar efter.”
Hans Hosang, strategisk inköpare Gerdins Components

”Mässan har varit bra. Vi har några leverantörer som vi passar på att besöka. Samtidigt har vi inget emot att hitta nya, även om vårt verksamhetsområde är smalt.”
Thomas Hagsten, vd Ekström Värmetekniska

”Vi har fått många intressanta förfrågningar, bland annat en som kan bli något riktigt stort.”
Jimmy K. Poulsen, säljchef på danska Acoplastic.

FAKTA ELMIA SUBCONTRACTOR

Antal besökare:                  14 115
Antal utställare:                   1 175
Utställningsyta:                   18 115 kvm
Deltagarnationer:                29

Mässan arrangerades i år för 29:e gången.

Bildtext: Mässan projektteam summerar årets Elmia Subcontractor tillsammans med företagsledningen på Gårö Plåtprodukter.