Handelsministern hyllar ny exportorganisation

Handelsminister Ewa Björling är mycket positiv till underleverantörernas nybildade exportorganisation, Undexo. Det meddelade hon under sitt besök på Elmia Subcontractor på torsdagen. – Jag har saknat en partner som samlar underleverantörernas tankar och behov. Detta är ett väldigt bra initiativ.

För att klara sig i framtiden blir det allt viktigare för de svenska underleverantörerna att titta utanför Sveriges gränser. Därför har Svensk Industriförening, Sinf, tillsammans med Elmia Subcontractor bildat Undexo. Syftet är att lösa de hinder som finns för att företagen komma ut på exportmarknaden genom att kontinuerligt lista prioriterade åtgärder. Ewa Björling ser Undexo som ett mycket bra komplement till regeringens och Exportrådets arbete på området. – En av punkterna på Undexos åtgärdslista är att hitta exportmentorer, folk med kunskaper om bland annat andra språk, kulturer och regelverk. Det stämmer väl in på ett nystartat projekt hos Exportrådet, som samlar företagare med utländsk bakgrund i olika nätverk. Sedan är tanken att de ska guida andra mindre svenska företag så att de får lättare att ta sig in på internationella marknader. Björling anser vidare att nyckeln till att lyckas internationellt ligger hos underleverantörerna själva. – Man måste våga vara mindre försiktig, mindre lagom. Vi kan bli mycket bättre på att visa framfötterna. Vi är EU:s mest innovativa land 2008 och Sverige är ett väldigt bra varumärke, säger Ewa Björling och avslutar med uppmaningen: Ut och ta för er!