Industrins unika storsatsning på lättvikt visas på Elmia Subcontractor

35 underleverantörer, Volvo Car Group, FKG, Innovatum och akademier har tillsammans utvecklat koncept och system som kan bygga en uppemot 40 procent lättare bil. På Elmia Subcontractor visas hela Sånätt-projektet för första gången för en större publik.
– Projektet visar att svensk fordonsindustri står stark och att det finns en oerhörd kompetens, säger Anders Holmkvist, projektledare för Sånätt.

Syftet med Sånätt-projektet har varit att samla de starkaste hjärnorna och hitta nya sätt att utveckla koncept och system, för att kunna bygga en bil av Volvo V60-storlek med 20–40 procents lägre vikt. Man klarade procentmålet och ser dessutom andra stora vinster.
– Vi ville utnyttja alla kunskaper som finns hos leverantörer. Traditionellt kommer underleverantörerna in sent i arbetet, då OEM-företaget och tier 1-leverantören redan har gjort det mesta. Nu har vi sett hur bra det kan gå när man samverkar från scratch, säger Anders Holmkvist.

En av de involverade underleverantörerna, aluminiumföretaget Sapa, ser stora egna vinster med projektet, men också vinster för svensk industri i stort.
– Vi tror att projektet kan föra hela industrin framåt. Leverantörer knyts ihop och vi lär oss att samarbeta bättre, säger Mats Sixtensson konstruktör på Sapa.

Sånätt-projektet, som avslutades i somras, har genomförts med en budget på 63 miljoner kronor, varav hälften har varit bidrag från statens och fordonsindustrins gemensamma FFI-program. Anders Holmkvist menar att resultatet är mycket lyckat och kan ha lagt grunden för fler forskningsframgångar i framtiden.
– Det är hård kamp mellan våra underleverantörer vilket ger hög kvalitet. Kan vi utnyttja det här, med extern hjälp från till exempel regeringen, så kan man åstadkomma väldigt mycket. Det visar också på hur mycket man kan göra inom lättviktsområdet, säger han.