Köpfest att vänta på Elmia Subcontractor

Köpfesten Elmia Subcontractor i november har de senaste åren genererat affärer för 18 miljarder kronor. Men i år kommer det sannolikt att bli nytt rekord. – Jag har aldrig tidigare varit med om ett så stort intresse från inköpare. Normalt brukar inköpare boka sina biljetter till mässan några veckor innan, men redan i somras hade vi de första förfrågningarna. Idag öppnar vi våra online-tjänster, berättar Jonas Ekeroth, projektledare för mässan.

Turbulensen i fordonsindustrin kommer att sätta sin tydliga prägel på årets Elmia Subcontractor. Bland annat har Saab Automobile aviserat att de kommer att flytta sin inköpsavdelning till Elmia Subcontractor. Stort fokus läggs på att hitta nya tänkbara leverantörer. – Vi har också haft kontakt med OEM-företag i andra branscher som planerar att komma till mässan. De vill helt enkelt träffa företag som levererar eller levererat till fordonsindustrin för att diskutera affärer, berättar Jonas Ekeroth och tillägger: – En kvalificerad gissning är att årets mässa kommer att genera mer affärer än tidigare, med tanke på rekordstort tryck från inköpare. – Är leverantörer till bilindustrin ett hett villebråd för företag i andra branscher? – Ja, alla vet ju att den som levererar till bilindustrin har en bra skolning, både vad gäller kvalitet, leveranssäkerhet, innovationsförmåga och inte minst ”prislapp”. Att Elmia Subcontractor är ett forum för köpare och säljare är ingen nyhet. Mer än 70 procent av besökarna har ett köpinflytande som är stort eller helt avgörande. Det här är siffror som framkom från förra årets besökarundersökning. – Över hälften av besökarna är här för att leta nya leverantörer. Det förklarar också mycket av mässans dynamik, menar Jonas. Intresset för att leta nya produkter (31 procent) och nyheter/trender (29 procent) är ytterligare bekräftelser på att besökarna jagar det nya. För många inköpare, konstruktörer, kvalitetstekniker och företagsledare öppnar mässan redan i morgon den 15 september. Då blir nämligen mässkatalogen tillgänglig på nätet. – Den stora finessen är att man kan planera sitt mässbesök genom att redan nu välja ut de företag man vill besöka under mässan. 1200 företag från närmare 30 länder kommer att ställa ut i år, säger Jonas Ekeroth.