Morgondagens vinnare vågar vara bäst – framtiden i fokus på Elmia Subcontractor

Hjulen snurrar åter i industrin. Konjunkturen går spikrakt uppåt och allas blickar är riktade mot framtiden. Det har inte minst visat sig på årets Elmia Subcontractor, som avslutas idag.

– Det vi sett på mässan är en direkt spegling av branschen. I princip alla företag bekräftar att produktionen går för högtryck och överallt pratas det om framtidens utmaningar, säger Jonas Ekeroth, projektledare Elmia Subcontractor.

Mässans fokus har i alla aspekter legat på framtiden. Några egenskaper som blir allt viktigare hos underleverantören är klurighet och kaxighet. Innovativa idéer, spetskompetens och modet att säga ”det här är jag bra på” efterfrågas av storföretagen.

– Som leverantör måste man vara tydlig med vad man kan och vill, det har vi sagt i många år och kommer att fortsätta att säga, sa Jan Klingberg, inköpschef Volvo 3P, under en paneldebatt.

Stämningen på mässgolvet har i stor utsträckning speglat verkligen där ute.

– Vi är idag både ikapp och förbi de gamla nivåerna före krisen, säger Håkan Carlsson, säljare på Specma Wiro i Motala.

Företaget har i år ställt ut för första gången i egen regi och är nöjda med resultatet.

– Vi har fått konkreta förfrågningar och har till och med tecknat en order här på mässan.

Frågor som diskuterats under mässan, och som utan tvekan kommer att väga allt tyngre i framtiden, är export, lätta konstruktioner och industrins behov av nya kompetenser.

– Industrin är en värld i förändring. Vi har varit måna om att ge rum åt de viktiga frågorna inför framtiden och har också fått många svar på vad som kommer att krävas av underleverantörerna. Det ska bli mycket spännande att se vad årets mässa leder till för företagen och hur industrin ser ut om ett år när vi ses på nytt, säger Jonas Ekeroth.

FAKTA:         Antal utställande företag: 1 199 varav 290 internationella

Antal länder: 29

Antal kvadratmeter: 17 947

Mässans startår: 1975