Sverige kan vara Best Cost Country

Att köpa komponenter från så kallade lågkostnadsländer är inte alltid det bästa alternativet. Oftast får man det man betalar för säger Karl Hedberg, Senior project manager på Exportrådet. – Logistikkostnaderna bidrar i många fall till att totalkostnaden blir dyrare än i Sverige, säger Karl Hedberg.

Alla vill ha sänkta inköpskostnader och vänder sig gärna till så kallade lågkostnadsländer med förhoppningen om att få betala en lägre totalkostnad för komponenten. Men så blir inte fallet alla gånger menar Karl Hedberg och säger att Sverige faktiskt är en av de ärligaste och trevligaste länderna att göra affärer med. För att inte nämna noggrannheten på kvalité som svenska företag prioriterar. – Det går inte att enbart titta på lönekostnaden i varje land. Lika viktigt är faktorer som produktivitet och kvalitet, för att inte tala om extrakostnader som kan uppkomma, säger Karl Hedberg. I en rapport som nyligen presenterades av Exportrådet har man jämfört fem komponenters totalkostnad i Sverige med vad det skulle kosta att tillverka de i Kina, Rumänien och Ryssland. Syftet var att undersöka om det verkligen lönar sig att välja ett ”lågkostnadsland”. Resultatet visade att det totalt går att hitta alternativ på tre av fem undersökta komponenter. På kablage och elektronik finns de största skillnaderna mot kostnaderna i Sverige. Men ska man tillverka plastkomponenter är det bästa alternativet Sverige. – Totalkostnaden för att tillverka plastkomponenten utomlands och leverera den till Sverige är mycket hög. Kina har den lägsta kostnaden av de tre marknaderna, men den är likväl drygt 50 procent högre än totala kostnaden i Sverige.