Tysklands huvudstadsregion mässans partner 2013

I årets partnersatsning har Elmia Subcontractor knutit till sig Tysklands huvudstadsregion Berlin-Brandenburg, Tysklands mest innovativa region med en dynamisk, växande industri.

– Vi är mycket stolta över att stärka det tyska deltagandet på mässan. Tyskland är en av svensk industris viktigaste handelspartner och det ger fler möjligheter för affärer för våra utställare. Årets samarbete med en region kommer att ge en ännu närmare kontakt företagen emellan. Det kan ge många positiva effekter, säger Karla Eklund, projektledare för Elmia Subcontractor.

Industrin är tillväxtmotorn i Tysklands huvudstadsregion som är ett viktigt europeiskt fordonscentrum och en expansiv region för biltillverkare och deras underleverantörer. Tre år i rad har Brandenburg hamnat på första plats i den tyska dynamikrankingen. Internationella koncerner har valt att placera sina verksamheter här – som exempelvis Mercedes, Magna och ZF i fordonsbranschen, Bombardier och Stadler inom järnvägsteknik, Rolls Royce och MTU i flygindustrin, Arcelor Mittal, Riva och Voestalpine i metallindustrin och BASF i kemiindustrin. Runt dessa industriella nav har en mängd innovativa underleverantörer etablerat sig.

Berlin-Brandenburg kommer att finnas på Elmia Subcontractor med en samlingsmonter med underleverantörer. Dessutom kommer en företagsdelegation med regionens starka varumärken att besöka mässan för att möta svenska underleverantörer. Gästar gör också Ralf Christoffers, minister för ekonomi och europeiska affärer, delstaten Brandenburg.

Karla Eklund ser partnerskapet som en del i arbetet att stärka den svenska industrins varumärke internationellt, men också att på ett direkt sätt skapa förutsättningar för affärer.
– Vi blir ett internationellt skyltfönster för de svenska underleverantörerna, vilket ger ett gyllene tillfälle för dem att knyta värdefulla kontakter på vår viktigaste utländska marknad.