Underleverantörernas identitet skapad på Elmia

Mässarrangören Elmia firar 50 år – men fokus ligger på framtiden och fortsatt utveckling. Det säger vd Hans Standár med anledning av att jubileumsåret 2011 nu har dragit igång på allvar. Enligt företrädare från en lång rad branscher, däribland för underleverantörsindustrin, spelar Elmias mässor en mycket viktig roll.
– Elmia Subcontractor har stärkt vår identitet som underleverantörer, menar Inge Johansson, Gnosjö Industriförening.­

Den första mässan i Elmias historia var lantbruksmässan 1961. Hundratals mässor och möten senare har Elmia blivit ett av Jönköpings starkaste varumärken och genererar 1 miljard kronor årligen i regionalekonomiska effekter. Elmia har stor betydelse för de utställande företagen och hela branscher. Det vittnade företrädare från husvagnsbranschen, skogsmaskintillverkarna och underleverantörsindustrin om då de möttes under en pressträff angående 50-årsjubiléet.
– Elmia Subcontractor är idag en av de viktigaste mötesplatserna för oss som underleverantörer. Starten på 1970-talet var blygsam, men vi såg att här fanns en potential. Idag kan vi konstatera att vi i Gnosjö aldrig hade kunnat nå många av våra kunder utan mässan, säger Inge Johansson.

Genom Elmia Subcontractor har underleverantörsindustrin blivit mer synlig, menar Inge Johansson. Och i Gnosjö har uppladdningen inför mässan fått positiva effekter bland företagen.
– Även om vi är konkurrenter hemmavid har vi ett gemensamt mål i mässan.

Att Elmias målsättning är att vara med och driva hela branscher framåt är ingen hemlighet.
– Vi är noga med att följa vilka trender som råder på olika områden eftersom omvärlden förändras. På så sätt kan vi utveckla våra egna arrangemang och få vara en del i ett större sammanhang. Vi söker kontinuerligt nya branscher och har just nu flera idéer som vi bearbetar, avslöjar Hans Standár.

Men den som tänker att mässan som fenomen spelat ut sin roll bör tänka om. I en tid av digitalisering är det ändå i det personliga mötet som affärerna avgörs. Det framhåller mässexperten Mikael Jansson från Nordiska Undersökningsgruppen:
– Internet och sociala medier har skapat fler valmöjligheter för företagen att till exempel välja leverantör. Men förtroende skapas inte på nätet utan i det personliga mötet.
– Mässor och mötesplatser har dessutom alltid använts för att få fart på ekonomin. Därmed blir mässorna både en idémässig och ekonomisk motor för branscher och regioner.

För mer information kontakta informationschef Linda von Essen Sylvén: 036-15 21 08.

Kontakt: Linda von Essen Sylvém +46 36 15 21 08. Internet www.elmia.se/subcontractor. E-mail subcontractor@elmia.se

Elmia AB, P.O. Box 6066, SE-550 06 Jönköping, Sweden Phone +46 36 15 20 00. Fax +46 36 16 46 92 Internet www.elmia.se. E-mail info@elmia.se