Dalkarlar tävlar om SM-titel i motorsåg

Ska en dalkarl bli svensk mästare i att köra motorsåg? Ja, det är faktiskt stor chans eftersom tre av de sex finalisterna kommer från Dalarna. Jerker Lundberg, 29, från Fredriksberg och bröderna Jörgen Westerling, 30, och Martin Westerling, 26, från Älvdalen, har alla tre tagit sig genom den tuffa konkurrensen till Champs of Loggings svenska mästerskap i motorsåg. SM-tävlingarna avgörs den 7 juni på världens största internationella skogsmässa Elmia Wood 2013 i skogarna utanför Jönköping.

Jerker Lundberg, som till vardags arbetar som betongarbetare, hade ingen aning om att han var så vass på motorsåg som det visade sig i SM-uttagningarna.

-Jag utbildade mig för att köra motorsåg eftersom det går upp och ner i byggbranschen och jag tänkte att trädfällning fungerar bra att jobba med vid sidan av. Just där jag bor finns det inte så många sådana företag heller, säger Jerker Lundberg.

Jerker Lundberg laddar för en fin placering och att ha tävlat i SM blir en fin titel att ha med sig yrkesmässigt.

-Jag är stolt som en tupp, det är något av det häftigaste jag har varit med om att få tävla i. Bara att vara uttagen är stort, säger Jerker Lundberg.

Jörgen Westerling, som till vardags arbetar med skogsröjning, ser också fram mot att tävla med motorsågen.

-Det ska bli kul att se hur man står sig i konkurrensen. Det är ju lite speciella moment och jag tävlar inte så mycket annars, säger Jörgen Westerling.

Några särskilda förberedelser tror han kan vara svårt att göra och tävlingsnerverna är gott under kontroll.

-Vissa saker kan man kanske träna, instick, fällning, göra avståndsbedömningar och sådant. Men annars får man väl gå på den där beryktade känslan. Det ska bli riktigt spännande att göra det inför publik. Har man bara startat sågen så ska det väl inte bekomma en så mycket att folk tittar, säger Jörgen Westerling.

SM i motorsåg arrangeras av Champs of Logging, med säte i Siljansnäs i Dalarna. Företaget utbildar varje år 400 personer för motorsågskörkort. Körkortet handlar inte bara om att snabbt och effektivt fälla och kvista träd, utan också om att jobba med god säkerhet i skogen. Alla som går utbildningen har chans att bli utplockade till SM, som i år avgörs på Elmia Wood.

-Effektivitet och säkerhet går som en röd tråd i våra utbildningar och de här tävlingarna baserar sig på praktisk användning av motorsågen, säger Christer Stolt på Champs of Logging.

Kvalificeringen har skett genom poängsättning, bedömning av yrkesmässig precision och effektivitet. Finalisterna kommer på Elmia Wood bland annat visa att de kan beräkna exakt var en trädtopp ska landa på marken och att de kan fila kedjan på en motorsåg så att sågen blir perfekt filad, vass men samtidigt inte kastbenägen. I den gren som handlar om att beräkna exakt var toppen på ett 16-17 meter högt träd ska landa handlar det om toppspikad precision: Uppe i toppen på trädet sitter en måltavla och på marken en spik, som den tävlande själv får placera ut.

Världens största internationella skogsmässa Elmia Wood blir i år rekordstor. Branschen laddar för en riktig folk- och maskinfest när tillverkare och leverantörer visar upp sina nyheter och innovationer i skogarna söder om Jönköping 5-8 juni 2013.

-Det är fortfarande tuffa tider i skogsbranschen, men trycket och intresset för mässan är större än någonsin. Vi har aldrig haft en så stor mässa i monteryta räknat, säger Torbjörn Johnsen, produktchef för Elmia Wood.

En tredjedel av de 500 utställarna är internationella företag som kommer till Elmia Wood och visar upp sina nyheter på sammanlagt 80 000 kvadratmeter bokad monteryta ute i det specialuppbyggda mässområdet. Runt 50 000 besökare från drygt 50 länder väntas komma till mässan för att se, prova och känna på skogens nyhetspulsar.

Förutom nyheter och innovationer bjuder Elmia Wood på massor av aktiviteter. Förutom SM i motorsåg blir det bland annat ”Skotar-VM”, som är världsmästerskap i att köra och lasta skotare, samt prisutdelningarna ”Årets Guldyxa” och ”Årets Golden Logger”.

Ett flertal av utställarna på Elmia Wood kommer från Dalarna, se bifogad lista.

SM-tävlande Jerker Lundberg, Fredriksberg, tfn: 070-267 56 85, Jörgen Westerling, Älvdalen, tfn: 070-367 15 76 och Martin Westerling, Älvdalen, tfn: 073-800 42 52

För mer information om SM-tävlingarna i motorsåg kontakta: Christer Stolt, Champs of Logging AB, tfn: 070-714 82 53 www.champsoflogging.se

För mer information om Elmia Wood 2013 kontakta: Torbjörn Johnsen, produktchef, tfn: 036-15 22 54

Kontakt, Elmia AB:

Pressackreditering

Förackreditera dig till mässan via formuläret på vår hemsida