Elmia wood och Add Gender utmanar den traditionella bilden av skogsarbetaren

Elmia wood delar ut barnboken ”Styrkan sitter inuti – Anna kör skogsmaskin” till förskolor i Jönköping. Boken handlar om hur det är att arbeta i skogen och vilka talanger som är viktiga. Boken syftar till att inspirera barn och unga att vilja välja en karriär i skogen och få en mer rättvisande bild av vilka kunskaper som krävs och hur en arbetsdag ser ut.

Elmia Wood är världens största skogsmässa och intresserar sig för ett framtida starkt skogsbruk i Sverige. Då behövs rekrytering från hela befolkningen och Anna är en bra kontrast till de fördomar som finns kring vem som arbetar i skogen. Att Anna är kvinna gör henne speciell i branschen som idag består av ca 87% män men det som gör henne unik är att hon har en kronisk sjukdom som försvagar hennes kropp. Hennes dagar kräver mer planering men sjukdomen hindrar henne inte från att klara av sitt jobb alldeles utmärkt. Det finns plats för fler än bara stora starka män i rutiga skjortor.

När jämställdhetsföretaget Add Gender gjorde research om hur skogsbranschen arbetar med jämställdhet så insåg de ganska snart att rekrytering är en utmaning för branschen framöver. För att branschen ska fortsätta och vara stor i Sverige behövs både män och kvinnor. Add Gender kom i kontakt med Anna Andersson Utter och besökte henne i hennes skotare ute i skogen. Annas passion för sitt yrke var så smittande att Jenny Claesson ville göra något mer.

- Anna är en naturlig förebild, hon är positiv och älskar att inspirera andra, säger Jenny Claesson marknadschef på Add Gender och medförfattare till barnboken.

Add Gender har projektlett boken pro bono och den har tagits fram tillsammans med sponsorer från skogsbranschen som tyckt att frågan är viktig, en av dessa är Elmia wood. De köpte in boken och vill nu sprida den till barn i Jönköpingstrakten.

- Det känns självklart för oss som arbetar med Elmia Wood att göra det vi kan för att stärka skogsbranschen, säger Veronika Albert, marknadskommunikatör på Elmia. Rekryteringen är en viktig fråga och boken är ett sätt att visa att branschen kan erbjuda bra arbetsplatser för människor med olika förutsättningar. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för ett jämställt skogsbruk på kommande skogsmässor, fortsätter hon.

Samtliga sponsorer: John Deere, Elmia Wood, AB Karl Hedin, Gunnebo Industries, Skogstekniska Klustret, Norra Skogsägarna, SMF Skogsentreprenörerna och Allan Bruks AB. Add Gender tackar dem för deras stöd och engagemang. Boken kostar 50 kronor och vinsten går till välgörenhet.

För recension finns det möjlighet att få tillgång till boken, kontakta Add Gender.

Se filmen om när Add Gender besöker Anna i sin skogsmaskin:

Följ boken ”Styrkan sitter inuti - Anna kör skogsmaskin” på Facebook:

www.facebook.com/annaskogsmaskin

Se reklamfilm för att få fler kvinnor till skogsmaskinföraryrket där Anna medverkar:

Kontaktuppgifter:

Jenny Claesson

Marknadschef på Add Gender

jenny.claesson@addgender.se

telefon: 0761 25 25 50

Om Add Gender:

Add Gender är ett jämställdhetsföretag som arbetar med affärsinriktad jämställdhet genom analys, kompetensutveckling och rådgivning. Företaget grundades 2008 och är idag en byrå med ett tiotal jämställdhetsexperter kopplade till verksamheten. Add Gender arbetar utifrån devisen att jämställdhet ska vara begripligt, användbart och roligt. För att framtiden är jämställd.

www.addgender.se

www.facebook.com/addgender

Elmia Wood 5-8 juni 2013

Grundidén bakom Elmias skogsmässor är att maskiner och teknik för modernt skogsbruk ska visas upp i sin rätta miljö - i skogen. En aktiv mässa med demonstrationer, som speglar det skogsbruk som normalt bedrivs i Skandinavien. Elmia Wood är världens största skogsmässa och hålls vart fjärde år i skogarna runt Jönköping. Nästa mässa: 5-8 juni 2013. www.elmiawood.com