Uselt skotarår men ljusning i sikte

Antalet registrerade skotare 2013 hamnade på en rekordlåg nivå. Det registrerades lika få maskiner i fjol som krisåret 2009. Jämfört med året innan minskade marknaden med 23 procent, nästan en fjärdedel. Men många tror nu på en ljusare framtid och ser tecken på det.

Komatsu och Gremo är de enda som inte registrerat färre maskiner 2013 jämfört med 2012, och Komatsu ökade därmed sin marknadsandel till 24,5 procent. Alla andra tillverkare tappade i antal. Det största raset stod Ponsse för, som minskade sin marknadsandel till 10,9 procent.

Nedgången började enligt tillverkarna redan under hösten 2012 med vikande orderflöde, men blev synligt först i början av 2013 när maskinerna skulle levereras och registreras. Efter Elmia Wood 2013 ökade registreringarna under några månader för att sedan återigen gå ner på krisnivåer.

– Det är den lägsta registreringssiffran som vi mätt upp under de nio år vi har sammanställt registreringsstatistik för skotare. En maskin sämre än krisåret 2009, säger Torbjörn Johnsen, marknadschef på Elmia.

Komatsu, som gick mot strömmen och behöll sin säljnivå, lanserade förra året sin nya hyttfjädring Comfort Ride, ett tillval som tilltalat många kunder.

– Nio av tio skotare i Sverige som säljs är utrustade med Comfort Ride. Vi har också lanserat ett helt nytt komplett skotarprogram under året och uppgraderat motorerna för lägre bränsleförbrukning, som i sin tur ger en avsevärt bättre bränsleekonomi, säger Peter Hasselryd, försäljningschef för Komatsu Forest i Sverige.

Elmia Wood påverkade också direkt och synligt Komatsus försäljning, menar han.

– Ja, vi var väldigt nöjda, och det är framför allt det andra halvåret som vi har order och leveranser. Hela hösten har det rullat på sedan, säger Peter Hasselryd.

Det tror han också att det kommer att fortsätta att göra.

– Jag tror att vi har botten bakom oss nu. Det är ingen tvekan om att 2014 kommer att blir ett bättre år.

Rolf Andersson, VD för Rottne Industri AB, delar tron på ett ljusare försäljningsår.

– Den allmänna skogskonjunkturen för både massa och sågade trävaror har varit väldigt låg och då blir investeringarna lägre på både skotare och skördare. Nu börjar det se bättre ut, och blir det mera ”drag i skogen” så blir det också lättare att investera, säger Rolf Andersson.

Även Ponsse märker ett ökat intresse.

– Orderläget är mycket bättre nu än samma tid förra året, säger Eero Lukkarinen, Managing Director, Ponsse AB Sweden.

Han pekar också på det osäkra läget för entreprenörer som en faktor för stiltjen på skotarfronten 2013.

– Kontrakten för skogsbolagen är korta och då skjuts investeringarna upp. Men nu ser vi att det börjar röra sig på marknaden för begagnade maskiner och då brukar även nyförsäljningen följa efter och gå upp. Vi märker tydligt att det finns en efterfrågan både i Sverige och utomlands så vi hoppas att 2014 blir bättre, säger Eero Lukkarinen.

Tabeller: Här hamnade skotarna 2013 samt registrering av skotare per år

Skotarkartan.se är en webbsajt som tagits fram av Elmias skogsavdelning. Den visar på en karta var nyregistrerade skotare hamnar i landet och uppgifterna redovisas tillverkare för tillverkare. Uppgifterna baseras på offentliga uppgifter om nyregistreringar från Transportstyrelsen. Skotarkartan.se uppdateras varje månad.

Kontakt:

Torbjörn Johnsen, marknadschef

Veronika Albert, presservice
veronika.albert@elmia.se

Elmias skogsmässor

Grundidén bakom Elmias skogsmässor är att maskiner och teknik för modernt skogsbruk ska visas upp i sin rätta miljö - i skogen. En aktiv mässa med demonstrationer, som speglar det skogsbruk som normalt bedrivs i Skandinavien. Elmia Wood är världens största skogsmässa och hålls vart fjärde år i skogarna runt Jönköping. SkogsElmia är skandinaviens ledande skogsmässa. MellanskogsElmia arrangeras i samarbete med Mellanskog och är sörtsta mötesplatsen för skogbrukets intressenter i Mellansverige.

MellanskogsElmia, 22-23 augusti 2014, www.mellanskogselmia.se
SkogsElmia, 4-6 juni 2015 www.skogselmia.se