Västmanlänning tävlar om VM-titel i skotarkörning

Ska en västmanlänning med ett ytterst känsligt lillfinger bli världsmästare i att köra skotare? Johan Larsson, 26, från Salbohed är en av de tre svenska finalisterna i den prestigefyllda skogsmaskinstävlingen Skotar-VM, som i år avgörs 6 - 7 juni på världens största internationella skogsmässa Elmia Wood 2013 i skogarna utanför Jönköping.

Johan Larsson, som till vardags jobbar både med skogsbruk och jordbruk hemma i familjeföretaget, har gedigen bakgrund och vana som skotarförare. Maskiner är det han brinner för. Ord, språk och siffror, var inte lika populärt när han gick på naturbruksgymnasiet.

-Jag började jobba hemma så fort jag var klar med skolan. Jag är dyslektiker, men maskiner har jag alltid haft lätt med. Nu blir det ju väldigt mycket skotarkörning i dag också, jag kör väl i genomsnitt 5 000 kubikmeter virke i månaden kanske, säger Johan Larsson.

Han laddar för fullt för att visa upp sitt gedigna kunnande i de rafflande och spännande finalheaten på Elmia Wood.

-Jag tycker det ska bli jättekul. Det är roligt att komma ut och visa vad man kan göra. Bara det att det står 500 – 1 000 och tittar på när man annars är van vid att det bara är en person är ju en lite speciell känsla, säger Johan Larsson.

Detaljerna i maskinen är en annan viktig tävlingskänsla.

-Jag är van vid att styra med höger lillfinger, hålla spaken med tre fingrar och styra med lillfingret. Sådant sitter i ryggmärgen, och då får man snabbt tänka om när det blir skillnad i den maskin man får tävla med. Men det ska gå, säger Johan Larsson.

Skotar-VM arrangeras av branschorganisationen SMF Skogsentreprenörerna och det handlar både om sekunder och nervdaller när världens duktigaste skotarförare i rafflande heat staplar kubb och plockar stockar för att göra upp om den officiella världsmästartiteln.

- Det här är ju eliten av svenska skogsmaskinsförare. De kan ju utnyttja maskinerna maximalt. Det finns en enorm yrkesskicklighet att visa upp och det är oerhört spännande att se när de kör. Det drar alltid mycket publik, säger Ulf Sandström, vd för SMF Skogsentreprenörerna.

De tävlande, två från varje land, möts två och två jämsides på varsin likadan bana med flera olika moment, som en slags parallellslalom i skogen med de stora skogsmaskinerna. Stockar ska lastas snabbt och smidigt eller plockas fram försiktigt från olika hinder, till exempel en bygel med en golfboll som inte får rubbas. Ett annat spännande moment på banan när skogsmaskinerna rullar fram är ett tornbygge, där kubbar försiktigt ska staplas upp på varandra i höjd.

Sverige har till skillnad från de övriga länderna hela tre deltagare i år, eftersom Martin Svensson från Linköping som regerande världsmästare är med för att försvara sin titel. Och motståndet kan bli mycket tufft. Minst 10 länder med 20 deltagare kommer att kunna ses tävla i kvalheaten.

Världens största internationella skogsmässa Elmia Wood blir i år rekordstor. Branschen laddar för en riktig folk- och maskinfest när tillverkare och leverantörer visar upp sina nyheter och innovationer i skogarna söder om Jönköping 5-8 juni 2013.

-Det är fortfarande tuffa tider i skogsbranschen, men trycket och intresset för mässan är större än någonsin. Vi har aldrig haft en så stor mässa i monteryta räknat, säger Torbjörn Johnsen, produktchef för Elmia Wood.

En tredjedel av de 500 utställarna är internationella företag som kommer till Elmia Wood och visar upp sina nyheter på sammanlagt 80 000 kvadratmeter bokad monteryta ute i det specialuppbyggda mässområdet. Runt 50 000 besökare från drygt 50 länder väntas komma till mässan för att se, prova och känna på skogens nyhetspulsar.

Förutom nyheter och innovationer bjuder Elmia Wood på massor av aktiviteter. Förutom ”Skotar-VM” blir det bland annat SM i motorsåg, samt prisutdelningarna ”Årets Guldyxa” och ”Årets Golden Logger”.

Ett flertal av utställarna på Elmia Wood kommer från Västmanland, se bifogad lista.

VM-tävlande Johan Larsson, Salbohed, tfn: 073-705 48 48

För mer information om Skotar-VM kontakta: Ulf Sandström, vd, SMF Skogsentreprenörerna, tfn: 070-608 42 31

För mer information om Elmia Wood 2013 kontakta: Torbjörn Johnsen, produktchef, tfn: 036-15 22 54

Kontakt, Elmia AB:

Torbjörn Johnsen, affärsområdeschef Elmia AB

Veronika Albert, presservice
veronika.albert@elmia.se

Elmia Wood 5-8 juni 2013

Grundidén bakom Elmias skogsmässor är att maskiner och teknik för modernt skogsbruk ska visas upp i sin rätta miljö - i skogen. En aktiv mässa med demonstrationer, som speglar det skogsbruk som normalt bedrivs i Skandinavien. Elmia Wood är världens största skogsmässa och hålls vart fjärde år i skogarna runt Jönköping. Nästa mässa: 5-8 juni 2013. www.elmiawood.com

Elmias skogsmässor

Elmia Wood                        5-8 juni 2013
SkogsElmia                        4-6 juni 2015