Viktig vitamininjektion för hela skogsbranschen

Elmia Wood 2013 blev den viktigaste internationella skogsmässan på flera år. Inte bara tack vare storpublik och bästa tänkbara väder.

– Det här var den vitamininjektion som hela branschen behövde, säger Dieter Reinich, informationsansvarig på John Deere.

Han berömmer Elmia för en väl organiserad mässa med fler utländska besökare än tidigare.

– Vår känsla är att hälften av dem som besökte oss kom från andra länder än Sverige.

Årets Elmia Wood var även ett kvitto på att det finns ett uppdämt behov av att förnya maskinparken. Än så länge sätter det ekonomiska läget stopp, men när det är löst så kommer försäljningen.

Bedömningen delas av Roland Lundqvist, informationschef på Komatsu Forest. Han har deltagit på Elmias skogsmässor sedan mitten av 1970-talet. Han ser en trend att mässor ökar i betydelse, samtidigt som kunderna har andra förväntningar än tidigare.

– För 10-15 år sedan kom utländska besökare och häpnade över den avancerade tekniken. Nu är kortvirkesmetoden så spridd att det är viktigare att för dem att träffa företaget bakom den snygga hemsidan, säger han och konstaterat att Elmia Wood ännu en gång visat sig vara världens viktigaste skogsmässa.

Ett annat företag med lång erfarenhet av Elmia Wood är Haglöfs.

– Det har varit väldigt bra, alla dagarna. Elmia är ju vår viktigaste utställning och i år har intresset varit ännu större än alla tidigare gånger vi varit här, säger deras vd Stefan Haglöf.

Bland utställarna fanns Hans-Åke Elofsson, en verklig veteran som avtackades för några år sedan. I år återkom han som utställare genom sitt engagemang i Malwa, tillverkare av små skogsmaskiner. Hans första Elmia var 1971, då han inbjöds till lunch med den dåvarande kronprinsen, numera kung Carl Gustaf.

Hans-Åke var på mässan i två dagar och gick runt hela området. Här är hans bedömning:

– Det här kan ha varit den bästa skogsmässan på Elmia någonsin. Jag har aldrig varit på en mässa med så många nyheter. Elmia lyckades verkligen med sitt innovationstema, säger Hans-Åke Elofsson.

Elmias mässansvarige Torbjörn Johnsen är nöjd med resultatet:

– Vi ser det som en utmaning att bli ännu bättre under kommande mässor, säger han.

Näst i tur står SkogsElmia 4-6 juni 2015. Internationella Elmia Wood återkommer 7-10 juni 2017.

Elmia Wood 2013 blev en av de mest besökta någonsin, med något av publikrekord under tredje dagen med 18 400 besökare. Den sammanlagda besökssiffran blev 54 215.

För fler nyheter från mässan: http://www.elmia.se/sv/wood/For-besokare/Visa-nyheter/

Kontakt: