Elmia Ytforum flyttar ett år framåt

Report this content

– Vi får bättre förutsättningar att skapa en komplett mässa med stark nordisk prägel. Det säger Elmia Ytforums programansvarige Johan Ingemansson om det faktum att mässan flyttas fram till 2011.

Mötesplatsen för industriell ytbehandling, Elmia Ytforum, skulle ha gått av stapeln 18-20 maj i Jönköping. Nu skjuts mässan upp ett år framåt i tiden. Anledningen är att den tidpunkten är mer optimal för att samla hela den nordiska branschen, i synnerhet då den passar bättre för pulverlackeringsföretagen. Andreas Orre, vd Hansen-Icoma, är nöjd med framflyttningen. – Ett mycket förståndigt beslut att ta. Elmia Ytforum hade krockat med en stor ytbehandlingsmässa i Tyskland, samt aktiviteter i Sverige som är relaterade till pulverlackering. Men den största anledningen är ändå att vi måste ha en samnordisk mässa. Branschen klarar inte av att ha flera mindre mässor i respektive land, säger Andreas Orre. Johan Ingemansson konstaterar att pulverlackeringsföretagen deltagande är viktigt för att skapa en helhet på mässan. Lika viktigt är skapandet av en nordisk mötesplats. – Vi kommer att sätta oss ned med de ledande företagen i hela branschen och ta fram riktlinjer inför 2011 års Elmia Ytforum. Men utan tvekan kommer en komplett nordisk mässa vara den övergripande inriktningen, säger Johan Ingemansson. Han informerar också om att nytt datum för Elmia Ytforum kommer att meddelas innan sommaren. – Jag ser fram mot att få vara med i diskussionerna kring mässans utformning. Branschens delaktighet är betydelsefull för att skapa en mötesplats som tillfredställer alla parter, säger Andreas Orre.