• Elmia/

Elmia arrangerar skandinavisk samlingsmonter för underleverantörer på världens ledande lastbilsmässa

Som Fordonskomponentgruppens (FKG) leverantör av mässor och möten har Elmia för tredje gången i rad givits förtroendet att arrangera den skandinaviska samlingsmontern på världens största lastbilsmässa, IAA Nutzfahrzeuge, som öppnar idag i Hannover.

Med sina starka branschrelationer i underleverantörs- och den tunga fordonsindustrin är samlingsmontern på IAA en viktig del i Elmias ambitioner att skapa affärskontakter för tillverkningsindustrin.
- Vi är mycket glada för att för tredje gången få arrangera FKGs samlingsmonter, säger Lina Kåvestam, projektledare. Utifrån den starka position som mässorna Elmia Subcontractor och Elmia Lastbil har som ledande i Norden, ser vi mycket positivt på att även kunna följa med industrin och erbjuda affärsmöjligheter på intressanta exportmarknader.

Satsningen på en skandinavisk samlingsmonter på mässan genomförs med stöd från Tillväxtverket och är del i FKG långsiktiga arbeta att stärka den skandinaviska leverantörsindustrin.
- Med flera globala fordonstillverkare i Sverige, både på personbilssidan och tunga fordon, har skandinavisk leverantörsindustri byggt ett starkt kompetenskluster och ett unikt arbetssätt mellan beställare och leverantör. De svenska leverantörerna står väl rustade för att vara med och konkurrera på den globala marknaden, säger Fredrik Sidahl, VD för FKG – Fordonskomponentgruppen.

FKG är den skandinaviska branschorganisationen för fordonsindustrins leverantörer med cirka 350 medlemsföretag. På årets upplaga av den internationella mässan för lastbilsindustrin, IAA Nutzfahrzeuge i Hannover 20-27 september deltar 22 leverantörsföretag i den skandinaviska samlingsmontern.

Kontakta gärna projektledare Lina Kåvestam, 036-15 22 03, för ytterligare information.

Elmia AB, Box 6066, 550 05 Jönköping, tel 036-15 20 00, fax 036-16 46 92, www.elmia.se, info@elmia.se