Många goda energier på Klimatveckan

Den 18 – 21 maj är det premiär för Klimatveckan i Jönköpings län, fyra laddade dagar med fokus på klimatsmarta lösningar för framtiden och aktiviteter över hela länet. Det blir bland annat Energisafari med öppet hus hos privatpersoner som visar hur de får energi av sol, vind, vatten och biogas. Intresset är rekordhögt med många anmälningar till veckans alla evenemang.

– Att klimatfrågorna intresserar många människor och organisationer i länet är något vi inom Klimatrådet varit medvetna om länge. Klimatfrågor berör alla och ligger helt rätt i tiden, vilket också visas av det stora antalet anmälningar till Klimatkonferensen, säger Minoo Akhtarzand, landshövding för Jönköpings län och ordförande i Klimatrådet, som är länets samverkansorgan för klimat- och energifrågor och medarrangör till Klimatveckan.

Klimatveckan är en unik mötesplats, en helhet som samlar näringslivet, kommunerna, högskolan och invånarna. De sammanlänkande aktiviteterna under veckan ger en unik chans för att få en större insyn och delaktighet i våra klimatfrågor och få tips om hur vi tillsammas kan leva, bo och verka klimatsmart.

Energisafari med öppet hus

Klimatveckan börjar söndagen den 18 maj med en dag för allmänheten med inspirerande aktiviteter för hela familjen på Elmia Konsert- och Kongresshus och runt om i Jönköpings län. Passa på att testköra en elbil, smaka på klimatsmart mat och prata om solcellsenergi som lösning för sommarstugan! Eller ta fikakorgen med och åk på Energisafari! Ett 60-tal privatpersoner och lantbrukare runt om i länet bjuder in till öppet hus och visar sina olika energianläggningar, goda exempel på allt från solcellsenergi, vattenkraft och vindkraft till småskalig biogasproduktion.

Måndagen den 19 maj hålls Klimatveckans officiella invigning av miljöminister Lena Ek. Dagens fokus ligger på länets tretton kommuner och näringsliv och hur de arbetar med miljöfrågor. Seminarier hålls också under fyra olika teman: Mat och klimat, Minskad klimatpåverkan och hållbart resande, Hållbart energisystem, skog, bioenergi och vidareförädling och Husbyggnad och driftsoptimering.

Livsstilsförändringar för klimatsmart framtid

Tisdagen den 20 maj hålls Klimatkonferensen, som i år handlar om hur livsstilsförändring samt ekonomiska och tekniska lösningar på olika sätt kan bidra till att möta den stora klimatutmaning som vi står inför. Föredragen tar upp individens, företagens och samhällets möjligheter och ansvar – vad alla kan göra för att bidra till en klimatsmart framtid. Intresset är rekordhögt. Över 500 anmälningar har redan gjorts till konferensen.

Klimatveckan knyts ihop onsdagen den 21 maj med en dag på Högskolan i Jönköping. Då kopplas studenterna ihop med länets näringsliv och gemensamma klimatfrågor, bland annat genom att vikten av klimat- och miljöfrågor på både arbetsmarknaden och i utbildningar lyfts fram.

– Bakom Klimatveckans program finns ett stort samarbete mellan länets kommuner, länsstyrelsen, ett 30-tal företag, Klimatrådet och Elmia. Vi är otroligt nöjda med programmet och det känns fantastiskt kul att intresset är så stort redan första gången vi kör Klimatveckan, säger Tanja Lundberg, projektledare för Klimatveckan.

– Klimatveckan är steget vidare i Klimatrådets strävan att uppnå visionen att bli ett Plusenergilän 2050. Klimatveckan blir landets första i sitt slag, och vi hoppas kunna involvera fler intresserade och skapa en ännu större miljömedvetenhet länet. Med det stora intresset och det målmedvetna sättet som jag upplever att klimatarbetet hos Klimatrådets och länets olika aktörer bedrivs känns vår vision fullt realistisk att uppnå, säger Minoo Akhtarzand.

Klimatveckan 18 – 21 maj arrangeras av Klimatrådet i samverkan med Elmia med syftet att manifestera klimatfrågan i Jönköpings län i samklang med länets kommuner, företag, organisationer och invånare. Klimatkonferensen tisdagen den 20 maj är en del av Klimatveckan och arrangeras på Kongress- & Konserthuset på Elmia i Jönköping.

För mer information om Klimatveckan kontakta projektledare Tanja Lundberg, tel: 036-15 21 03, 076-548 60 33, http://www.elmia.se/Klimatveckan/

För mer information om Klimatrådet kontakta Andreas Olsson, ordförande i Klimatrådets beredningsgrupp/Energi- och klimatstrateg, Länsstyrelsen i Jönköpings län, tel: 010-223 64 74, e-post Andreas.Olsson@lansstyrelsen.se

För anmälan till Klimatkonferensen: http://www.elmia.se/Klimatveckan/For-besokare/Anmalan/