• Elmia/

Mötesplatsen för ett hållbart samhälle: Tanken var rätt och resultatet blev bra

Report this content

Tanken var riktig, den fungerade i praktiken och rätt besökare kom till mässorna. Det är summeringen av de tre mässorna som gick parallellt på Elmia i Jönköping den 30 september - 2 oktober. Det var VA-mässan, Fjärrvärmemässan och Elmia Avfall och återvinning som tillsammans skapade Nordens största mötesplats för kommunal infrastruktur och miljöteknik.

Vatten och avlopp, fjärrvärme, avfall och återvinning är branscher som blir allt mer sammanflätade. Den enes avfall är den andres bränsle i ett flöde som blir allt mer cirkulärt. Vilket Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger kommenterade så här under invigningen:

– Vi måste samarbeta. Ur det perspektivet så är det här möjligheternas mötesplats.

Bildtext: Med gemensamma ansträngningar invigdes mässan av de främsta företrädarna för vatten och avlopp, fjärrvärme samt avfall och återvinning. Foto: Anna Hållams

VA-mässan hade i år flyttat till Elmia och Jönköping. Det är ett värdskap som branschföreningarna kommenterar så här:

– För mig är kombinationen VA, fjärrvärme, renhållning och återvinning framtidens miljöteknik på riktigt, säger Robert Kingfors från vattenreningsindustrins mötesplats Varim.

– Resultatet blev ett fantastiskt väl fungerande evenemang. Speciellt nöjda är vi med seminarierna som är vårt fokus, säger Gunnar Berg från Svensk Vatten.

Tongångarna är samma från fjärrvärme samt renhållning och återvinning.

– En proffsig mässa. Vi ska jobba hårdare för att få hit hela vår bransch nästa gång, säger Jon Djerf Nilsson från Avfall Sverige.

Från Svensk Fjärrvärme och Annika Johannesson blir betyget följande:

– Mötesplatsen ligger i linje med utvecklingen av fjärrvärme där näten allt mer används för att vi ska värma varandra med återvunnen energi.

På de tre mässorna deltog 400 utställare. Även här är det tummen upp för nyordningen med tre parallella mässor. Det gäller i synnerhet VA-mässan som i år flyttade till Jönköping.

– Hela mässan med kringarrangemang har fungerat mycket bra. Vi har mötts av en vänlig attityd och fått rätt besökare, säger Svante Lindeborg, VD för Tubman.

– Mässan i sig har varit väldigt positiv. Vi hade montrar på VA-mässan och Fjärrvärmemässan och fick rätt besökare till båda, säger Jane Carlsson på Ventim.

Liknande tongångar hörs från de etablerade mässorna Fjärrvärme och Elmia Avfall & Återvinning.

– Vi bjöd in alla Sveriges energibolag. De flesta har varit här så vi är mycket nöjda. Jag tycker också det finns tydliga synergier med att samla tre mässor under ett och samma tak, säger Ola Svensson på Osby Parca.

– Positivt överraskad. Det är första gången jag är här. Bra med folk, men som på alla mässor måste man som monterpersonal vara aktiv, tycker Kjell Gustafsson på Ragn-Sells.

Elmias mässgeneral Jakob Hirsmark har fått ett mer handfast bevis för att utställarna upplever konceptet som lyckat och utvecklingsbart. Beviset är en fem centimeter tjock bunt med intresseanmälningar från utställare till nästa mässa för ett hållbart samhälle 27-29 september 2016.

– Det känns verkligen att mässorna hör samman. Nu satsar vi på att skapa en ännu bättre mötesplats om två år, säger Jakob Hirsmark.

VA-mässan, Fjärrvärmemässan och Elmia Avfall & Återvinning hade tillsammans 8926 besök.

För mer information och kommentarer om mötesplatsen:

Jakob Hirsmark, VA-mässan, Elmia AB, 036-15 22 14, jakob.hirsmark@elmia.se
Henrik Landén, Fjärrvärmemässan, Elmia AB, 036-15 22 57, henrik.landen@elmia.se
Tanja Lundberg, Elmia Avfall & Återvinning, Elmia AB, 036-15 21 03, tanja.lundberg@elmia.se

www.elmia.se/vamassan

www.elmia.se/fjarrvarmemassan