Elof Hansson Fastigheter köper kontorsfastighet i Göteborg

Report this content

Elof Hansson Fastigheter AB förvärvar fastigheten Göteborg Masthugget 30:6. Fastigheten är belägen vid Järntorget i Göteborgs centrum och är en kontorsfastighet med en uthyrbar yta om ca 16 000 kvm. Största hyresgäst är Arbetsförmedlingen som nyligen tecknat nya 5-åriga hyresavtal om totalt ca 5 400 kvm.

Säljare är NIAM Nordic Fund IV och tillträdet är den 15 november 2012. Förvärvet sker genom en bolagstransaktion. Catella i Göteborg har varit rådgivare.

”Den här affären passar vår utveckling mycket bra, ”säger Lennart Hedström, vd för Elof Hansson Fastigheter. ”Det gäller en kontorsfastighet med bra hyresgäster i ett attraktivt läge med god tillväxtpotential. Vi tror mycket på utvecklingen i denna del av Göteborg där koncernen också har sitt huvudkontor”.

Elof Hansson Fastigheter är ett nystartat affärsområde inom handelshuset Elof Hansson. Fastighetsbolagets syfte är att sprida riskerna och utveckla kapitalanvändningen inom Elof Hansson-koncernen.

Elof Hansson-koncernen driver global och nationell affärsverksamhet inom tre affärsområden: Handel, Industri och Fastigheter. Omsättningen är drygt 6 miljarder kr. Utlandsorganisationen består av ett 20-tal dotterbolag och ett agentnät som täcker ca 100 länder. Huvudkontoret ligger i Göteborg och antalet anställda är ca 500.

För ytterligare information:
Lennart Hedström, vd Elof Hansson Fastigheter AB, tel 031-856000