Handelshuset Elof Hansson får ny koncernstruktur

Report this content

Styrelsen för Elof Hansson AB har beslutat att reorganisera bolaget i en tydligare koncernstruktur som bättre motsvarar rådande och framtida marknadsbetingelser. Den nya organisationen träder i kraft den 1 januari 2011.

Under ett nybildat holdingbolag, Elof Hansson Holding, delas Elof Hansson upp i tre nya affärsområden: Elof Hansson Trade, Elof Hansson Industri och Elof Hansson Fastigheter.

Till Elof Hansson Trade koncentreras företagets internationella handel med pappersmassa, papper och trävaror.

Inom Elof Hansson Industri sammanförs handeln med maskiner och utrustning till pappers- och massaindustrier runt om i världen. Där ingår även Rec Indovent, Göteborg, med försäljning i Norden och Baltikum av ventilations- och industriprodukter, byggvarukoncernen Elof Hansson Bygg-Gross, Göteborg samt Adexi-gruppen, Århus och Göteborg, med främst Norden som marknad för ett brett sortiment hushållsartiklar.

Huvuduppgiften för Elof Hansson Fastigheter blir att förvalta och vidareutveckla Elof Hanssons fastighetsbestånd.

I samband med ombildningen har utsetts ett antal nya styrelseledamöter och befattningshavare i Elof Hansson-koncernen.

Till VD för Elof Hansson Holding, och tillika koncernchef, har utsetts Thomas Pettersson.

Till VD för Elof Hansson Trade och vVD i Elof Hansson Holding har utsetts direktör Björn Petrusson, tidigare VD för DFDS Seaways AB.

Till VD för Elof Hansson Industri och vVD i Elof Hansson Holding har utsetts direktör Robert Sandberg, tidigare vVD i Elof Hansson och chef för Elof Hanssons Machinery Export Division.

Posten som VD för Elof Hansson Fastigheter är tills vidare vakant.

Till styrelsen i Elof Hansson Holding knyts Anna Dubois, professor i Industriell marknadsföring vid Chalmers. Övriga styrelsemedlemmar är Thomas Pettersson ordförande, Finn Jacobsen och Björn Petrusson.

Samtliga aktier i Elof Hansson Holding förvaltas av Elof Hanssons Stiftelse, vars styrelse består av direktör Thomas Pettersson, ordförande, direktör Peter Hentz, fil.dr Margreth Nilsson Molnár och Camilla Hansson Ahlbom, som representerar familjen Hansson.

Handelshuset Elof Hansson grundades i Hamburg 1897 av köpman Elof Hansson. 1914 flyttade han verksamheten till Göteborg. När Elof Hansson avled 1955  övertogs ledningen av hans söner Gunnar och Sven. Tillsammans med ett par andra meddelägare drev de företaget i handelsbolagsform fram till 1972 då yngste sonen Bo-Elof Hansson tog över och ombildade bolaget till aktiebolag. Då Bo-Elof Hansson 1992 utnämnde Thomas Pettersson till sin efterträdare hade han gradvis överlåtit sina aktier i företaget till Elof Hanssons Stiftelse som han lät bilda 1985. Elof Hansson-koncernen har idag ca 500 anställda i Sverige och i ett 20-tal dotterbolag runt om i världen. Koncernomsättningen uppgår till ca 7 miljarder kr.

För vidare information, v.g. kontakta Thomas Pettersson, 031-856000

Taggar: