Per-Åke Färnstrand ny styrelseordförande i Elof Hansson International AB

Report this content

Till ny styrelseordförande i Elof Hansson International AB, Göteborg, har utsetts Per-Åke Färnstrand (61). Färnstrand har lång erfarenhet från olika befattningar inom pappers- och cellulosaindustrin, senast som VD för Metso Fiber Karlstad AB och tidigare Kvaerner Pulping AB och Sunds Defibrator i Sundsvall. Färnstrands breda globala kontaktnät inom massa-och pappersbranschen liksom hans gedigna tekniska och kommersiella kunskap kommer väl till gagn i utvecklingen av Elof Hansson Internationals verksamhet.

Elof Hansson International AB bedriver handel med maskiner och utrustning till pappers- och massaindustrier runt om i världen. Företaget ingår i handelshuset Elof Hanssons affärsområde Industri. Där ingår även Rec Indovent, Göteborg, med försäljning av ventilations- och industriprodukter, byggvarukoncernen Elof Hansson Bygg-Gross, Göteborg samt Adexi-gruppen, Århus och Göteborg, med främst Norden som marknad för ett brett sortiment hushållsartiklar.

Under Elof Hansson Holding AB driver Elof Hansson verksamhet i ytterligare två affärsområden: Trade och Fastigheter.

Till Elof Hansson Trade koncentreras företagets internationella handel med pappersmassa, papper, trävaror och biomassa.

Elof Hansson Fastigheter förvaltar och vidareutveckla Elof Hanssons fastighetsbestånd samt investerar i nya fastigheter i Sverige och andra länder.

Elof Hansson-koncernen, som ägs av Elof Hanssons Stiftelse, omsätter drygt 6 miljarder kr och antalet anställda är ca 500. Utlandsorganisationen består av ett 20-tal dotterbolag och ett agentnät som täcker ca 100 länder. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

.