Flexens och Elomatic samarbetar för att utveckla vätgasekonomin i sydvästra Finland

Report this content

Elomatics dotterbolag Green NortH2 Energy välkomnar Flexens som delägare. Elomatics och Flexens respektive expertis inom Power-to-X stärker samarbetet i utvecklingen av vätgasekonomin, särskilt inom sjöfart.

Patrik Rautaheimo, Green NortH2 Energys styrelseordförande och Elomatics VD, välkomnar samarbetet med Flexens. Eftersom efterfrågan på grön el hastigt ökar för Green NortH2 Energys vätgasproduktion i Nådendal ser Rautaheimo en nödvändig styrka i Flexens lokala kunskap och nätverk i den närliggande åländska skärgården. I kombination med Elomatics erfarenhet inom den landbaserade industrin och världsklassiga expertis inom sjöfartsindustrin bygger samarbetet med Flexens upp en unik konkurrenskraft för implementerandet av vätgasekonomin för sjöfarten i sydvästra Finland.

För Flexens är delägarskapet ett viktigt steg i strävan efter att bli en nyckelaktör i den förnybara energisektorn och nu investerargenom projektet Power2AX, genom vilket man ämnar realisera en vätgasdriven färja och lokal, grön vätgasproduktion i den åländska skärgården. Flexens är även en grundande medlem i Hydrogen Cluster Finland (HCF).

Berndt Schalin, Flexens VD, ser fram emot samarbetets möjligheter.

“Flexens samarbetade med Elomatic i Power2AX-projektet och vi blev imponerade över deras kompetens. Vi är glada över partnerskapet med Green NortH2 Energy som en del av utökandet av våra aktiviteter inom grönt bränsle i sjöfartsindustrin”, säger Schalin.

Green NortH2 Energy Ab grundades av Elomatic för att sparka igång vätgasekonomin i sydvästra Finland genom vätgasproduktion i Nådendal. I den första fasen kommer vätgas att produceras, vid sidan om fjärrvärme, för direkt användning inom sjöfart och tungtrafik. I nästa fas är planen att förädla vätgas till syntetiskt bränsle, såsom metan och ammoniak.

För mera information, kontakta:

Patrik Rautaheimo, VD, Elomatic
+358 2 412 411
patrik.rautaheimo@elomatic.com

Berndt Schalin, VD, Flexens
berndt.schalin@flexens.com

Elomatic är en ingenjörs- och konsultfirma som skapar lösningar för att öka välmående för både människors och miljöns del. Elomatic anställer över 1100 experter i 13 länder.

Flexens Oy Ab är en projektutvecklare och investerare som implementerar teknologilösningar nödvändiga för övergången till enbart förnybar energi för hela samhällen. Flexens grundades år 2018 för att kapitalisera färdigheterna skapade under uppbyggandet av den världsledande testbädden och demoplattformen Smart Energy Åland. Genom partnerskap med olika aktörer på Åland har Flexens möjliggjort det som behövs för en snabb övergång till förnybara lösningar.

Taggar: