Delårsrapport Elon AB juli - september 2023

Tredje kvartalet 2023 präglades av en fortsatt avvaktande och svag marknad. Ett utmanande finansiellt klimat, oro i omvärlden och osäkra framtidsutsikter gör att våra kunder är avvaktande och försiktiga. Inom alla våra affärssegment ser vi liknande utveckling men det är framförallt konsumentmarknaden som tappar fart, en bild som är gemensam för samtliga marknader i Norden.

För att möta den minskade efterfrågan och säkerställa en fortsatt stark finansiell ställning har vi aktivt arbetat med att optimera rörelsekapitalet genom anpassning av varulager, ökat fokus på kundkrediter samt förbättrat villkoren för våra leverantörskrediter. Detta har i kvartalet inneburit en kraftigt minskad rörelsekapitalbindning med -182 MSEK jämfört med andra kvartalet 2023.

Tredje kvartalet 2023

• Nettoomsättningen i kvartalet minskade med -9,7 procent till 1 171,0 MSEK (1 296,8).
• Organisk omsättningstillväxt för kvartalet var negativ med -9,7 procent (-6,0).
• Bruttomarginalen uppgick till 14,8 procent (13,4).
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 15,0 MSEK (18,7) motsvarande en rörelsemarginal om 1,3 procent (1,5).
• Resultat före skatt uppgick till 16,0 MSEK (13,8).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick i kvartalet till 211,6 MSEK (64,7). Ökningen är framför allt relaterad till anpassning av varulager samt förbättringar av leverantörsskuldernas kredittider.
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,77 SEK (0,94) och efter utspädning till 0,74 SEK (0,90).

Viktiga händelser under kvartalet
Under kvartalet presenterades att Elon fått exklusivitet att sälja Siemens extraKlasse-sortiment i Norden samt en avsiktsförklaring avseende samarbete med kedjan Euronics vilket Euronics ägare senare avvisade. I Kungens Kurva I Stockholm öppnades den första renodlade köksbutiken under Elons varumärke Nordanro.

Kvartalet har fortsatt att påverkas av flera makroekonomiska utmaningar med fortsatt högt inflationstryck, samt fortsatt ogynnsamma valutakurser. Dessa delar har negativt påverkat försäljningsvolymer under kvartalet.
Under kvartalet börjas ses positiva effekter av de prisjusteringar som genomförts mot kund vilket inneburit en marginalförstärkning mot tidigare kvartal.

Januari 2023 – september 2023

• Nettoomsättningen ökade med 7,0 procent till 3 452,4 MSEK (3 227,4).
• Den organiska omsättningstillväxten var -9,8 procent (-1,9).
• Bruttoresultatet uppgick till 466,0 MSEK (500,8) motsvarande en bruttomarginal om 13,5 procent (15,5). Marginalen har påverkats negativt av den under året försvagade svenska växelkursen, ökade kostnader för inleveranser och lagerflytt under årets inledning.
• Särskilt under första halvåret påverkades också bruttomarginalen negativt av att prisjusteringar inte fick genomslag på order tagna innan prisjusteringar genomfördes.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -57,9 MSEK (14,5) motsvarande en rörelsemarginal om -1,7 procent (0,5).
• Kostnadsbesparingar i omkostnadsmassan har skett mot föregående år med 31,2 MSEK i jämförbar koncern (proforma).
• Resultat före skatt uppgick till -68,7 MSEK (2,0).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21,5 MSEK (-55,7).
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till –3,83 SEK (0,17) och efter utspädning till -3,83 SEK (0,17).

Viktiga händelser under perioden
Året har präglats av fortsatta makroekonomiska utmaningar i form av hög inflation, för koncernen ogynnsamma valutakurser, höga logistikkostnader och försämrad bruttomarginal på order tagna innan genomförda prisjusteringar. Utvecklingen på valutaområdet har påverkat inköpspriserna negativt under året och genomförda prisjusteringar får effekt med tidsförskjutning.

För att minska koncernens valutaexponering används säkringsinstrument vilka till viss del motverkar den negativa valutaexponeringen på kort sikt. De ökade logistikkostnaderna avser såväl högre kostnader för utomnordiska transporter och för distributionskostnader av engångskaraktär relaterade till flytt av varulager från Kalmar till Örebro.

En avvaktande marknad har för jämförbara verksamheter påverkat koncernens omsättning negativt med en organisk tillväxt på -9,8% jämfört med samma period föregående år.

Koncernens omkostnader i form av övriga externa kostnader och personalkostnader har under perioden ökat till -442,2 MSEK (-405,5) främst hänförligt till att verksamheten har vuxit till följd av samgåendet 2022 mellan Elon och Electra. Omkostnaderna är dock 31,2 MSEK lägre i jämförelse med de kostnader Elon och Electra hade var för sig under perioden 2022 och kostnadsbesparingen har uppnåtts genom kostnadsanpassningar, synergier och skalfördelar.

Finansiell utveckling

Denna information är sådan som Elon AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande torsdag den 16 november kl. 07:30.

För mer information vänligen kontakta:

Camilla Waldmark, IR-kontakt
camilla.waldmark@elongroup.se, tel 070-570 11 94
Stefan Lebrot, CEO
stefan.lebrot@elongroup.se
Peter Brodén, CFO
peter.broden@elongroup.se

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 335 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2020, 2021 och 2022 tog Elon hem segern i Empati Grand Prix.