Delårsrapport januari 2024 - mars 2024

Försiktig start men positiv trend gällande resultat och besparingar.

Under första kvartalet 2024 ser vi en fortsatt utmanande marknad. Trots utmaningar redovisar Elon ett förbättrat rörelseresultat för kvartalet. Koncernens bruttomarginal har stärkts under kvartalet och våra kedjekoncept har lyckats hålla en kassamarginal i nivå med föregående år, trots en utmanande marknad. Vi har en god kassalikviditet, en hälsosam lagernivå och vi fortsätter att arbeta genomgripande med att utveckla och skapa synergieffekter för att effektivisera och hålla nere vår kostnadsmassa.

• Nettoomsättningen minskade med -6,7 procent till 1 096,1 MSEK (1 174,8).
• Bruttoresultatet ökade till 137,8 MSEK (130,0) motsvarande en bruttomarginal om 12,6 procent (11,1).
• Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades och uppgick till -40,6 MSEK (-49,0) motsvarande en rörelsemarginal om -3,7 procent (-4,2).
• Resultat före skatt förbättrades och uppgick till -41,5 MSEK (-48,0).
• Totalt operativt kassaflödet för kvartalet försämrades till -230,8 MSEK (-60,4) som följd av att inköp under fjärde kvartalet 2022 betalades under andra kvartalet 2023 till skillnad från att motsvarande betalningar under 2024 skedde i kvartal ett. Justerat för ovan effekter är det operativa kassaflödet under kvartal ett 2024 cirka86 MSEK bättre jämfört med kvartal ett 2023.
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,21 SEK (-2,55) och efter utspädning till -2,21 SEK (-2,55)

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation och är sådan som Elon AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande tisdagen 7 maj 2024 kl. 09:30.

Stefan Lebrot, VD Elon AB (publ)
E-post: stefan.lebrot@elongroup.se

Camilla Waldmark
Kommunikations- och IR-ansvarig
E-post: camilla.waldmark@elongroup.se

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 400 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare.