​EEL och Euronics Norge blir störst i Norden

Koncernen EEL med bas i Örebro förvärvar det norska hemelektronikföretaget Euronics Norge. Förvärvet gör EEL, där varumärkena ELON och Elkedjan ingår, störst i Norden inom vitvaror.

- Förvärvet av Euronics Norge är ett första steg för att ta oss in på nya marknader, säger Christer Larsson, koncernchef för EEL. Vi särskiljer oss från våra konkurrenter både i Sverige och Norge med vår lokala närvaro, personliga relationer och högkvalitativa service.

Euronics Norge har 63 butiker och ingår från den 1 september 2015 att i EEL-koncernen. Redan i slutet av 2013 påbörjades samarbetet mellan EEL och Euronics Norge. Sedan januari 2014 har de norska butikerna sitt varuflöde av vitvaror och småelsprodukter tryggat från centrallagret i Örebro.

– Vi är mycket glada för samgåendet, säger Kenneth Baltzersen, vd för Euronics Norge. För oss innebär det en ökad konkurrenskraft på den tuffa norska hemelektronikmarknaden. Genom att vara en del av EEL får vi tillgång till ett stort varulager, bättre villkor och en struktur som möter våra framtida behov. Det här är något som inte minst våra kunder kommer att kunna dra nytta av. Vi ser även en stor fördel av att EEL och Euronics Norge har en liknande organisation, med lokala entreprenörer och en förhandlingsfokuserad kedjestruktur.

I EEL-koncernen ingår butikskedjorna ELON och Elkedjan, som idag tillsammans har 400 svenska butiker i Sverige, samt affärsområdet EEL Teknik med 2000 elektriker över hela landet. Butikerna och Teknikbolagen ägs av sina handlare och dessa är i sin tur delägare i moderbolaget EEL AB. Den samlade omsättningen för koncernen 2014 är cirka 3,6 miljarder kronor exklusive moms. Det gör EEL till branschens största inköpsorganisation och Nordens största vitvarukoncern.

Euronics Norge är, liksom EEL AB, medlemmar i hemelektronikkedjan Euronics International som finns i 31 länder i Europa, omsätter motsvarande drygt 160 miljarder kronor och har fler än 11 000 butiker.

Vid frågor, kontakta Christer Larsson, EEL, tel. 070-530 14 48 eller christer.larsson@eelab.seKenneth Baltzersen, Euronics Norge, tel 0047-916 427 04 kenneth@euronics.no, eller
Camilla Waldmark, tel 070-570 11 94 eller
camilla.waldmark@eelab.se