EEL stärker sin marknadsledande ställning

– Medan andra kedjor avvecklar eller går med förlust fortsätter vi fackhandelns expansion och visar goda resultat, säger Christer Larsson, koncernchef för EEL AB där ELON och Elkedjans drygt 400 butiker i landet ingår.

ELON öppnade i början av juni ytterligare en butik i Jönköping. Butiken, som är på 700 kvadratmeter, ligger i området Solås. Det är en renodlad ELON-butik, vilket innebär att utbudet består av vitvaror, värmepumpar, småel etc. Detta är Jönköpings andra ELON-butik.

- Vi anser att det finns utrymme för två ELON-butiker i Jönköping, som är en gammal handelsstad. Efterfrågan på våra produkter är stor och för att kunna möta den satsar vi på dubbla butiker i området, säger Tommy Svensson, butikschef och ägare.

På kort tid har mycket hänt inom EEL-koncernen. Kring årsskiftet 2013/14 slöts avtal med norska hemelektronikkedjan Euronics gällande inköp och lagring av deras produkter. I början av mars förvärvas Mariestadsföretaget Canvac AB som omsätter 140 miljoner kronor. I slutet av mars 2014 köpte EEL Aktietorgsnoterade FDT för att kunna erbjuda samma butiksdatasystem till alla drygt 400 butiker i koncernen och samtidigt sälja detta system på marknaden. I slutet av maj tillkännagavs att det befintliga centrallagret utanför Örebro ska byggas till och lagerkapaciteten fördubblas, en investering på ca 110 mkr.