Electra Gruppen blir medlem i Euronics International

Electra Gruppen har tecknat avtal om att bli medlem i Euronics International från och med den 1 januari 2014.

Medlemskapet medför att Electra Gruppen får bättre villkor vid inköp och tillgång till ett bredare sortiment av hemelektronikprodukter. Euronics International verkar idag i 26 länder i Europa och har cirka 11.000 anslutna butiker samt avtal med alla stora leverantörer inom branschen.

Medlemskapet i Euronics International resulterar också i att den utvidgade krets av handlare som verkar inom Euronics kommer att bli den näst största aktören i Norden inom hemelektronikbranschen.

- Konkurrensen inom hemelektronikbranschen är mycket hård. Vårt medlemskap i Euronics International stärker den svenska och nordiska fackhandeln tack vare att vi blir ännu fler medlemmar i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum, säger Anneli Sjöstedt, VD för Electra Gruppen. Större inköpsvolymer ger bättre inköpsvillkor och mer attraktiva priser för de handlare vi samarbetar med och därmed också deras kunder. De hemelektronikkedjor vi samarbetar med får bättre konkurrensmöjligheter gentemot de internationella aktörerna och kommer dessutom att kunna utvidga sortimentet med fler fackhandelsmodeller och andra exklusiva produkter, säger Anneli Sjöstedt.

- Samarbetet kommer inte påverka nuvarande profil i respektive kedjekonstellation, ej heller handlarnas självständighet som fria fackhandlare eller egna företagare. Electra Gruppens uppdrag är att säkerställa så bra grundläggande villkor som möjligt för fackhandeln och en kostnadseffektiv varuförsörjning, säger Anneli Sjöstedt.

På sikt kommer Electra Gruppen att kunna erbjuda de butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum, som redan idag är medlemmar i Euronics International, inköp via Electra Gruppen. Dessutom kommer Electra Gruppen erbjuda sitt egenutvecklade butiksdatasystem SMART, som för närvarande nyttjas av cirka 250 handlare.

Till följd av medlemskapet i Euronics International kommer Electra Gruppen att lämna Esquare, en internationell inköpsorganisation med fokus på vitvaror.