Electra Gruppen inleder samarbete med danska El-Salg

Det danska bolaget El-Salg AS kommer under 2014 att bredda sitt sortiment från dagens vitvaror, till att även innehålla hemelektronikprodukter som tv, telekom, foto och data. De nya produktgrupperna kommer att levereras av Electra Gruppen AB. Dessa produkt-områden står för den historiska basen i Electras verksamhet, vilket innebär att bolaget har en mycket stor erfarenhet av inköp och logistik gentemot butikskedjor. Samarbetet är också ett led i att Electra fortsätter sin satsning att växa i Norden. Både El-Salg och Electra är medlemmar i Euronics International, vilket har öppnat upp för ett strategisk samarbete.

-Vi ser samarbetet med Electra Gruppen som ett viktigt strategiskt beslut. Vi har möjlighet att bredda vårt sortiment genom att vi kan erbjuda våra franchisetagare/kunder hemelektronikprodukter via Electras lager i Kalmar. Vi vet att Electra har lång erfarenhet av att leverera varor och har avtal med alla för oss viktiga leverantörer. Logistik och IT-kompetens är två viktiga faktorer som Electra besitter. Våra kunder är vår absolut viktigaste tillgång och samarbetet med Electra möjliggör att vi kan erbjuda nya och gamla kunder inom fackhandeln ett bredare produktsortiment, säger Tomas Holm Hedehus, VD El-Salg A/S i Danmark.

-Vi är mycket nöjda med att vårt strategiska arbete med att växa i Norden framskrider. Satsningen tillsammans med El-Salg i Danmark är ett led i vår strävan att bli ett tydligt alternativ för fackhandeln i Norden, säger Anneli Sjöstedt,

-VD Electra Gruppen. Samarbetet är också ett konkret bevis för det arbete och satsning Euronics International gör för att stärka och utveckla sin position i Norden, avslutar Anneli Sjöstedt.