Electra Gruppens årsstämma

Electra Gruppen har den 28 april hållit årsstämma, med Peter Elving som ordförande.

Utdelning

Stämman beslöt i enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag att dela ut 5,25 kronor per aktie för verksamhetsåret 2014. Avstämningsdag för utdelning är måndag den 4 maj 2015. Utdelningen kommer då att utsändas från Euroclear den 7 maj 2015.

Styrelse och revisor

Stämman beslutade att antalet styrelseledamöter skall uppgå till fem. I enlighet med valberedningens förslag omvalde stämman styrelseledamöterna Mikael Aru, Peter Elving, Petra Albuschus ,Håkan Lissinger och Alexander Oker-Blom. Årsstämman utsåg Peter Elving till styrelsens ordförande. Revisionsbolaget Ernst & Young AB och Franz Lindstöm valdes till bolagets revisorer intill slutet av nästkommande årsstämma. Ernst & Young kommer att utse Håkan Hjalmarsson till huvudansvarig revisor.

Styrelsearvode

Stämman fastställde styrelsearvode med totalt 575 000 kr att fördelas mellan ledamöterna enligt följande: Till styrelsens ordförande utgår 200 000 kr (tidigare 200 000 kr) och till envar av de övriga ledamöterna utgår 125 000 kr (tidigare 125 000 kr). Till ledamöter anställda i koncernen utgår inget arvode.

Övriga beslut

Stämman beslutade om fastställande av resultat- och balansräkningarna för Electra Gruppen AB och koncernen samt beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014.

Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Stämman beslöt att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av totalt högst 1 000 000 aktier, varigenom aktiekapitalet kan öka med högst 2 500 000 kronor. Motsvarande bemyndiganden gavs vid årsstämman 2014.

Stämman beslöt att bemyndiga styrelsen, att under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om köp av egna aktier. Styrelsen får förvärva högst så många aktier att Bolagets innehav av egna aktier vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i Bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq OMX Stockholm till gällande börskurs. Stämman beslöt vidare att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, avyttra av bolaget innehavda egna aktier som likvid i samband med förvärv av företag eller verksamhet eller för att finansiera sådant förvärv, varvid försäljning får ske på Nasdaq OMX Stockholm. Motsvarande bemyndigande gavs vid årsstämman 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anneli Sjöstedt VD och koncernchef för Electra Gruppen, 0480-584 59, mobil 070-52 584 59